loading...

پیام شیعه | Shia

متفاوت ترین سایت مذهبی

تا کی خدا خدا

سید رضا نوعی سه شنبه 11 مهر 1396 تعداد بازدید : 439 نظرات ( 0 )

 

فَدَعَا رَبَّهُ أَنِّي مَغْلُوبٌ فَانْتَصِرْ

ترجمه : آنگاه نوح دعا نمود که خداوندا : من مغلوب شده ام ، پس از لطف خود ، یاریم کِن .( سوره قمر آیه 10)

 

تا کِی تَحمُّلِ غم و تا کِی خدا خدا

دیگر ز یاد بُرده گمانم ، مرا خدا

 

در سنگسار ، آینه ای را که می بَرَند
شاید شکسته خواسته ، از ابتدا خدا

 

اکنون که من به فکرِ رسیدن به ساحلم
در فکرِ غَرق کردنِ کشتی است ، نا خدا

 

امکانِ رستگاریِ من گر نبوده است
بیهوده آزموده مرا ، بار ها خدا

 

با نِیَّتِ بهشت اگرم آفریده است
می رانَدَم به سوی جهنّم چرا ؟ خدا

 

ای دل خلافِ هَروَلِه ی حاجیان مَرو
کافی است هر چه عقل درافتاد با خدا

 

بگذار بی مُجادله از نِیل بُگذریم
تا از عَصا نساخته است اژدها ، خدا

 

surprise سالک الی الله در هنگام مضطر شدن و انقطاع ، طلبِ انتصار از خداوند سبحان نموده و اگر چه خود را مغلوب دیده و هیچ راه گریزی فرا روی خود نمی بیند لیکن مانند یوسف از هیمنه ی ظاهری اسباب ، به مسبب الاسباب می گریزد :

گرچه رخنه نیست در عالم ، پدید

خیره یوسف وار ، می باید دوید

 

در این هنگام مانند یوسف ، درب های بسته بروی سالِک الی الله ، گشوده می گردد و به فتح و نصرت الهی نائل می گردد.

در آیه بعدی ( 11 سوره قمر) خداوند پاسخ نوح را اینگونه می دهد :

فَفَتَحْنَا أَبْوَابَ السَّمَاءِ بِمَاءٍ مُّنْهَمِرٍ (11)

یعنی : ما در اجابت دعای نوح ، درهای آسمان را بروش گشودیم و آب فراوان نازل کردیم .

«منهمر» از «همر» به معناى فرو ریختن اشك و آب است.

پس برای رسیدن به مقام فتح ، باید به درگاه ربوبی خداوند متعال ، ابراز عجز و بیچارگی نمود.

 

 (( برگرفته از تفسیر سوره قمر توسط سید رضا نوعی ، متخلص به حکیم ))

 


امضاي حکيم

عباس ، اُسوه ی وفاداری و ادب

سید رضا نوعی شنبه 08 مهر 1396 تعداد بازدید : 515 نظرات ( 1 )

🚩(( عباس ، اُسوه ی وفاداری و ادب )) 🖐


🔰((عَبَسَ وَ تَوَلَّى)) (‌چهره درهم كشيد و روى گردانيد ).((أَنْ جَاءَهُ الْأَعْمَى‌ ))(كه آن مرد نابينا پيش او آمد).

🌱﴿سوره عبس‏،آیات1و2﴾🌱

✍🏼تاویل آیات ِ فوق ، در بُعدِ مثبتِ آن ، توسطِ قَمرِ بنی هاشم ، حضرتِ ابوالفضل العباس ( ع) ، در صحنه ی قیام حسینی ع و مواجهه ی با دعوتِ دیوِ سِیرَتان ، عینیت یافت .

😡 هنگامیکه  (شِمرِ بنِ ذِی الجوشَن ) امان نامه را  به بهانه ی هم قبیله بودن با اُمُّ البَنِین ، برایش آورد 🗞 ،ایشان با کمالِ وفا داری نسبتِ به امام حسین ع ، در برابرِ شِمر ((عَبَسَ وَ تَوَلَّى )) (‌ چهره درهم كشيد و روى گردانيد )((أَنْ جَاءَهُ الْأَعْمَى‌ )) آنگاه که آن مَردِ کور باطن ( یعنی شِمر) ، نزدِ او آمد ولی وی ، امان نامه ی او را نپذیرفت .

🕌حضرتِ ابوالفضل العباس در سه جا زیارت می شود :   

🖐الف : اول در جائی که دستِ راستِ ایشان ، قَطع گردیده ، کتیبه ای در آنجا نصب شده و این شعرِ فارسی در آن نوشته شده است :

💪افتاد دستِ راست ، خدايا  ز پيكرم
🌺بر دامنِ حسين رسان ، دستِ ديگرم

✋️دستِ چپم به جاست ، اگر نيست دستِ راست🤳
👏اما هزار حيف ، كه يك دست بی‌صداست😔

📰ب : آنجا كه دستِ چپِ حضرت قطع شده ، كتيبه‌اي هست که این شعرِ عربی در آن نوشته شده است:

🗡انَّ فِی هَذَا المَقامِ اِنقَطَعَت
✋️يسرةِ العَبّاس بَحرُ الکَرَم

🍂(( یعنی : در این مکان ، دستِ چپِ عباس که دریای کرامت است ، قطع گردید  ))
 
🕌ج : مکانِ سومی که آن اُسوه ی وفاداری و اَدَب را زیارت می کنند ، مَدفَنِ ایشان است :

🙏(( السَّلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الْعَبْدُ الصّالِحُ ... لَعَنَ اللّهُ مَنْ حالَ بَیْنَکَ وَبَیْنَ مَاءِ الْفُراتِ * اَشْهَدُ اَنَّکَ قُتِلْتَ مَظْلُوماً...))

📝اینطور نَقلِ شده که از ژولیده ی نیشابوری خواستند که یک شعر در وصفِ ابوالفضلِ العباس ( ع ) ، بِسُرایَد که پنج بار ، کلمه ی "چشم" در آن شعر بکار رفته باشد .

👁آن مرحوم ، بنا به درخواستِ آنها ، شعرِ ذیل را سرود ، با این تفاوت که بجای پنج بار، ده مرتبه از کلمه ی"چشم" در ابیاتِ خویش استفاده نمود.

😍چشم ها از هیبتِ چَشمم ، به پیچ و تاب بود
💧محوِ چَشمم ، چَشم ها و چَشمِ من بر آب بود

🙏چشم گفتم ، چَشم دادم ، چَشم پوشیدم ز آب🤦‍♂️
👁من سَراپا چَشم و چَشمم جانبِ ارباب بود

✅حسنِ خِتام اینکه : یا قَمرِ بنی هاشم ...

🏇برگرد که این قافله را بیمِ عَطَش نیست
🚩ما تشنه لبِ عشقِ تو هستیم علمدار


https://t.me/hakim 🕊
 🌴🏇🌊 🗡🖐🌴


امضاي حکيم

انسان و سرنوشت

سید رضا نوعی چهارشنبه 02 فروردین 1396 تعداد بازدید : 615 نظرات ( 8 )

آیه شریفه « إِیَّاکَ نَعْبُدُ وَ إِیَّاکَ نَسْتَعینُ » ؛ دلالت بر بُطلانِ جبر و تَفویض دارد :

زیرا هنگامی که می‌گوییم : « ایاک نَعْبُدُ » ( تنها تو را می‌پرستیم ) ، پس داراى اختیار هستیم ، نه مجبور.

این که گوئی این کنم ، یا آن کنم
خـود دلـیلِ اختیـار است ای صَنَـم

و چون می‌گوییم: « ایاک نَسْتَعِینُ » ( تنها از تو یارى می‌جوئیم ) ، پس نیاز به او داریم و امور ، مطلقاً به ما تفویض ( واگذار ) نشده است.

این نه جَبر ، این معنیِ جَبّاری است
ذکـــرِ جَبّـاری ، بـرای زاری است

تفصیل بحث در ادامه مطلب

 


امضاي حکيم

تفسیر وَ سَقاهُمْ رَبُّهُمْ شَراباً طَهُوراً

سید رضا نوعی پنجشنبه 07 بهمن 1395 تعداد بازدید : 3803 نظرات ( 3 )

وَ سَقاهُمْ رَبُّهُمْ شَراباً طَهُوراً ( و پروردگارشان شرابى پاك و گوارا به ایشان بنوشاند ) (21-انسان)

صاحب مجمع البیان در ذیل آیه ی فوق ، روایتی از امام صادق(عليه السلام) آورده که ایشان در تفسیرِ شرابِ طهور، فرمودند :

(( اَی يُطَهِرُهُم عَن كُلَّ شَئٍ سِوَى الله إذ لاَ طَاهِرَ مِن تَدَنُّسِ بِشَئٍ مِنَ الأكوَانَ إلا الله ))

یعنی : ( ایشان را از هر چیز غیر از خدا ، پاک می کند زیرا طاهرِ از آلودگی چیزی از ما سوی الله وجود ندارد مگر خدای تعالی )

(مجمع البیان، ج ۱۰، ص ۶۲۳)

بیـا ای شـیخ و از خمخـانه ی ما                   شرابی خور که در کوثر نباشد

از آن افیون که ساقی در مِی‌ افکند                 حریفان را نه سر ماند نه دستار

شرح تفصیلی در ادامه مطلب


امضاي حکيم

تفسیر ولائی و روائی قرآن ( آیات الولایه )

سید رضا نوعی چهارشنبه 08 دی 1395 تعداد بازدید : 920 نظرات ( 0 )

تفسیر ولائی و روائی قرآن ( آیات الولایه )
 

(( وَ الشَّمْسِ وَ ضُحَاهَا )) ( به خورشید و گسترش نور آن سوگند ) ﴿الشمس‏، 1﴾

وَ الْقَمَرِ إِذَا تَلاَهَا ( قَسَم به ماه در آن هنگام كه پشتِ سَرِخورشید درآید ) ﴿الشمس‏، 2﴾

 

طبق روایات وارده از طریق شیعه و سنی ، منظور از خورشید ( پیامبر ) و از ماه ( علی ) می باشد. البته برابر روایاتِ شیعه ، تأویلِ ( وَالنَهارِ اِذا تَجَلّی ) ظهور امام زمان (عج) است ، در روایاتِ اهلِ سنت ، ( وَ اللَّيْلِ إِذا يَغْشاها ) به بنی امیه تأویل گردیده است .


 ما در این زمینه به برخی از از روایاتی که حاکم نیشابوری ( حنفی ) نقل کرده اشاره می کنیم:

عن ابن عباس في قول الله تعالى: وَ الشَّمْسِ وَ ضُحاها قال(هو) رسول الله ص  وَ الْقَمَرِ إِذا تَلاها قال: (هو)علي بن أبي طالب  وَ النَّهارِ إِذا جَلَّاها قال: الحسن و الحسين  وَ اللَّيْلِ إِذا يَغْشاها قال: بنو اُمَيَّه .

 

ابن عباس في قول الله تعالى :

وَ الشَّمْسِ قال: هو النبي ص  وَ الْقَمَرِ إِذا تَلاها قال: (هو) عَلي  وَ النَّهارِ إِذا جَلَّاها قال: الحسن و الحسين  وَ اللَّيْلِ إِذا يَغْشاها قال: بنو اُمَيَّه  ( شواهد التنزيل لقواعد التفضيل، ج‏2، ص: 434 )

 

شرح تفصیلی در ادامه مطلب
 


امضاي حکيم

تعداد صفحات : 4

درباره ما
سيد رضا نوعی حکیم
با سلام
سایت پیام شیعه برای تبیین معارف شیعه اثنی عشری و رساندن پیام حقانیت آن به گوش جهانیان می باشدکه مطالب آن در قالب مباحث تفسیری ، شرح احادیث ، شرح و نقد متون ادبی ، دروس معرفتی (عرفان نظری و عملی ) ، بررسی تطبیقی احادیث ، تقاسیر و مباحث کلام شیعه و پاسخ به شبهات دینی ، ارائه خواهد شد.
روح پدرم شاد که می گفت به استاد
فرزند مرا عشق بیاموز و دگر هیچ
سید رضا نوعی ( حکیم ) کانال تلگرام پیام شیعه ( حکیم )
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 292
  • کل نظرات : 96
  • افراد آنلاین : 16
  • تعداد اعضا : 38
  • آی پی امروز : 325
  • آی پی دیروز : 427
  • بازدید امروز : 1,939
  • باردید دیروز : 1,000
  • گوگل امروز : 152
  • گوگل دیروز : 112
  • بازدید هفته : 10,911
  • بازدید ماه : 34,899
  • بازدید سال : 341,148
  • بازدید کلی : 2,322,897