loading...

پیام شیعه | Shia

متفاوت ترین سایت مذهبی

حاضر غایب از نظر

سید رضا نوعی شنبه 18 آذر 1396 تعداد بازدید : 587 نظرات ( 1 )

 

stickerحاضرِ غائب از نَظَرsticker

sticker  واژه غیبت، در زبانِ ما دو معنا دارد:

sticker غیبت در برابرِ حضور : یعنی منظور ما از واژه ی غیبت ، عدمِ حضورِ امام زمان (عج) باشد . غیبتِ به معنای عدمِ حضور، در مورد حجّتِ خدا که وجه الله است؛ قابل تصوّر نیست. محال است حجت خدا ، جایی حاضر نباشد.

این که در دعای ندبه میخوانیم: «اَیْنَ وَجهُ اللهِ الَّذِی اِلَیْهِ یَتَوَجَّهُ اْلاَولِیاءُ» آن وَجهِ خدا ، که اولیای خدا به او توجّه دارند، کجاست؟ جوابش را قرآن داده است: «فَأیْنَما تُوَلُّوا فَثَّمَ وَجْهُ اللهِ»، در روایات داریم که : فرمودند : نحن وجه الله ( ما همان وجه خدائیم ) .

«اَللهُ لا إِلـهَ إِلاَّ هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ» خدا قیّوم عالم است. خلیفه ی این قیّوم کیست؟ حجّت خداست. حجّت خدا به قائم‌مقامیِ خدا، قیّومِ عالم است. او عالَم را به أذن الله برپا نگه داشته است. مگر میشود او نباشد و چیزی برپا باشد؟ لولا الحجة لساخت الارض باهلها ( اگر یک لحظه حجت خدا نباشد دنیا نابود می شود )

اگر نازی کند از هم فرو ریزند قالب ها

sticker لذا غیبتِ به معنای عدمِ حضور ، در موردِ حجتِ خدا و این که کسی بگوید امام زمان علیهالسّلام حاضر نیست، اصلاً حرف بی ربطی است.

sticker معنای دوّم غیبت : پنهان بودنِ در برابرِ آشکار بودن و غیبتِ در برابر ظهور است. معروف است که اغلب می گویند امام ،حاضر است ولی ظاهر نیست ! علیرغم انتظار خیلی از مخاطبان عرض می کنم که این معنی نیز نادرست است .

ظاهرتر از حجّت خدا در این عالم کیست؟ یکی از اسامی خدا ( ظاهر) است و امام زمان به حکم ( نحن و الله الاسماء الحسنی ) ، همان نوری است که همه ی عالم بطور مستمر به نورانیت و اشراق ایشان ، ظاهر است ، اگر ما هم پا به عرصه ی وجود و ظهور گذاشته ایم از این رهگذر است . ( الشیعة مِن شُعاعِ نورنا ... ﺇﻥﱠ ﺭﻭﺡَ ﺍﻟﻤُﺆﻣِﻦِ ﻟَﺄَﺷَﺪﱡ ﺍﺗﱢﺼﺎﻟﺎً ﺑِﺮﻭﺡِ ﺍﻟﻠّﻪ ﻣِﻦِ ﺍﺗﱢﺼﺎﻝِ ﺷُﻌﺎﻉِ ﺍﻟﺸﱠﻤﺲِ ﺑِﻬﺎ).    

sticker معنی ولائی و صحیح غیبت چیست ؟

حالا که غیبتِ حجّتِ خدا ، نه به معنای عدمِ حضور و نه به معنی عدم ظهور است ، پس غیبت به چه معناست ؟ اگر ایشان هم حاضر و هم ظاهر است ، پس چرا او را نمی بینیم ؟ !

sticker پاسخ این است که ما از ایشان غائب هستیم . اگر حواس ظاهری و باطنی خود را ( جمع ) کنیم ، آنوقت ،حضور و ظهورِ ایشان را درک خواهیم کرد . لذا روز ظهور حضرت ، جمعه است.  (هذا يَوْمُ الْجُمُعَةِ وَ هُوَ يَوْمُكَ الْمُتَوَقَّعُ فِيهِ ظُهُورُكَ وَ الْفَرَجُ فِيهِ لِلْمُؤمِنِينَ عَلىٰ يَدَیكَ). مَتی غِبْتَ حَتّیٰ تَحتاجُ اِلیٰ دَلیلٍ یَدُلُّ اِلَیْکَ؟ کی غایب شده‌ای تا به راهنمایی ،نیازمند باشی که به سوی تو راهنمایی کند؟

sticker  کی رفته‌ای زدل که تَمنّا کنم تو را

sticker کی بوده‌ای نَهفته که پیدا کنم تو را

sticker غیبت نکرده‌ای که شوم طالبِ حضور

sticker پنهان نگشته‌ای که هویدا کنم تو را

sticker با صد هزار جلوه برون آمدی که من

sticker با صد هزار دیده ، تماشا کنم تو را

stickerروز قیامت هم ، روز جمع شدن است؛ (يَوْمَ يَجْمَعُکُمْ لِيَوْمِ الْجَمْعِ)، یکی از اسمهای قیامت یوم الجمع است. لذا اگر جمع شوی، اوّل قیامت صغریٰ برپا میشود که این قیامتِ صُغریٰ ، ظهورِ حجّتِ خداست.

در اصطلاح اهل معرفت : برخی در مقام فرق ( تفرقه ) هستند ، عده ای به مقام ( جمع ) رسیده اند و گروهی نیز به مقام جمع الجمعی این دو مقام نائل شده و بین وحدت و کثرت ، جمع سالم نموده اند .

در قیامتِ صُغریٰ، حجّتِ خدا ملاقات میشود؛ یوم اللّقاءِ حجّتِ خداست ؛ اما در قیامتِ کُبریٰ، یَومِ لِقاءُ الله (دیدار خدا )  ، با چشم دل است .

امام عسگری (ع) در روایتی خطاب به امام زمان (عج) فرمودند: اِعْلَمْ أنَّ قُلُوبَ أهْلِ الطَّاعَةِ وَ اْلإخْلاصِ نُزَّعٌ إلَيْكَ مِثْلَ الطَّيْرِ إذا أمَّتْ أوْكَارَها.

فرزندم ، مهدی جان : قلبها و دلهای اهل طاعت و اهل اخلاص به سوی تو پرمیکشد؛ همان طور که پرندگان به سَمتِ آشیانه ی خود ، پَر می کشند .

sticker ای غائب از نظر ، بخدا می سپارمت

sticker جان بسوختی و به جان دوست دارمتsticker
sticker خواهم که پیش میرمت ای بی وفا طبیب

sticker بیمار باز پرس که در انتظارمت

sticker(( برگرفته از دروس کلام تطبیقی ، مبحث انتظار ؛ توسط سید رضا نوعی ، متخلص به حکیم ))sticker


امضاي حکيم

طبیب عشق

سید رضا نوعی چهارشنبه 15 آذر 1396 تعداد بازدید : 615 نظرات ( 0 )

sticker(( طبیبِ عشق ))sticker


stickerقال الصادق علیه السلام: (( فِي طِينِ قَبْرِ الْحُسَيْنِ ع الشِّفَاءُ مِنْ كُلِّ دَاءٍ وَ هُوَ الدَّوَاءُ الْأَكْبَرُ. ))
stickerترجمه : امام صادق ع فرمودند : ((شفاى هر دردى در تربت قبر حسين (عليه السلام) است و همان است كه بزرگترين داروست))

sticker(كامل الزيارات ص 275 - وسائل الشيعه ج 14 ، ص 524 )
stickerبدرستیکه ،تُربتِ پاکِ امام حسین (ع ) ، شفاست  ،بلکه فراتر از آن اینکه ، ایشان ، طبیبِ عشق است و به همین دلیل،خاکِ کوی او ، هر دردی را شفا و هر آلامی را  دواست ، بلکه به تعبیر امام صادق در روایت فوق ، خودِ ایشان ، داروی اکبر و کیمیائی اعظم است .
stickerبر میوه ی بهشت ، دگر لب نمی زنند
stickerآنان که طعمِ تربت ِاو را چشیده اند

stickerمتاسفانه روایت را اغلب طوری دیگر معنا کرده و ضمیر (هُو َ) را به (طِین ) ارجاع داده اند ، که در این صورت، معنی آن می شود (تربتِ حسین دوای اکبر است).
stickerلیکن به نظر این حقیر، همانگونه که در بالا توضیح دادم ، ضمیر (هُو َ) به امام حسین ع  ، بر می گردد  و  بر این اساس باید گفت : امام حسین ، طبیبِ عشق است ، فلذا  ، نَفَسِ مسیحائی او دوا  و کیمیای اکبر ، بلکه اعظم است و به همین دلیل می باشد که تربتِ پاکش نیز شفاست ...
sticker
stickerگفته ای لعلِ لبم ، هم درد بخشد ، هم دوا   sticker      
stickerگاه پیشِ درد و گه پیشِ مُداوا میرمَتsticker
stickerثواب حجِ قبول و نماز ، آنکس بُرد
که خاکِ میکده ی عشق را زیارت کرد

stickerکیمیائی است عجب بندگی پیر مُغان
خاکِ او گشتم و چندین درجاتم دادند

stickerجای بسی شگفتی است از کسانیکه برای بهره مندی از شفا ، به تربتِ مُطهرِ ایشان روی می آورند ( که در حَدِّ خود ، صحیح و حق است) لیکن از این معنا غافلند که حسین  (ع ) ، طبیبِ عشق و  کیمیای اعظم و  داروی اکبر است.

 

stickerباید به این قوم گقت:
stickerعلاجِ ضعفِ دلِ ما کرشمه ی ساقیست          
stickerبرآر سَر ،که طبیب آمد و دوا  آورد

stickerطبیب عشق ، مسیحا دَم است و مُشفق ، لیک

stickerچو درد در تو نبیند ، کِرا دَوا بکند
stickerو چه خوب سروده حکیم الهی و عارف ربانی ، ملاهادی سبزواری :

خوشا جانی که جانانش تو باشی          
خوشادردی که درمانش تو باشی
بباید تَرکِ جان گفت و به سَر رفت          
بآن راهی که پایانش تو باشی
نه با ایمان بُوَد کارش نه با کُفر          
هر آنکس کُفر و ایمانش تو باشی
خِرَد زنجیری و دیوانه ات شد                    
که خود زنجیر جنبانش تو باشی  

sticker(( برگرفته از دروس عرفان در مکتب حسین (ع) توسط سید رضا نوعی ، متخلص به حکیم))
sticker


امضاي حکيم

پاکبازی در قُمار خانه ی عشقِ عاشورائی

سید رضا نوعی شنبه 08 مهر 1396 تعداد بازدید : 585 نظرات ( 0 )

🚩(( پاکبازی در قُمار خانه ی عشقِ عاشورائی )) ❣️


👈 قمارِ عشق ، بُردی ندارد .

قمارِ عاشقان ، بُردی ندارد از نداران پُرس
شبِ بَدمَستی و صبحِ خُمار از مِیگُساران پُرس

🌺سالِکِ الی الله در قُمارخانه ی عشق ، مرحله به مرحله ( بر اساس ابتلائاتِ گوناگون ) ، از همه ی تعلقاتِ خویش ( محبت و تعلق به زن ، فرزند ، مقام ، ثروت ، آبرو ، جان و نهایتاً  تعلق از هر چه غیر اوست ) گذشته و به فناء فی الله می رسد ، بالاترین درجه ی قُمارِ عشق ، فنای از فَنا  می باشد .

👏دراینجا هر چه را در راهِ محبوبِ اَزَل ، باخته ، به او بر می گردانند و سالِکِ الی الله به مقامِ بَقاء بالله رسیده و با نیروی ولایت تکوینی و خلیفة اللهی ، همه ی عالَم را در قبضه ی تصرفِ او ( به إذنِ الله ) درمی آورند .👑

⚡️مبحثی را که اخیراً با عنوان اربعین کلیمی یا اربعین محمدی ، ( در همین کانال ) مطرح کردیم ، به همین پاکبازی و قمار عاشقانه ، اشاره دارد.

🐪شروعِ این حرکت و کاروانِ عشق از اول ذی الحجه شروع و تا پایان دهه ی اول از ماه مُحرم ( روز عاشورا ) ، خاتمه می یابد . در این حرکتِ معرفتی و عاشورائی ، سالِکِ عارف و مِحِبِّ اهل بیت (ع ) ، در کاروان حق طلبی و سفرِ عشق ، از همه ی تعلقات ،گذشته و نهایتاً در مَسلخِ عشق به مقام پاکبازی و فناء فی الله ، نائل می گردد.

🚩((یا ابا عبدالله : السلام علیک و علی الارواح الَّتی حَلَّت بِفِنائک ....))

🌸قرآن از این افراد به مُخلَصین ، یاد می کند که مقام آنها بالاتر از مُخلِصین است .

🏇اینها چون همه چیز خود را در قمار عشق باخته اند ، لذا چیزی ندارند تا مورد بازخواست و محاسبه در آن دنیا قرار گیرند بنابراین از حساب ، معاف هستند .

🔰 فکَذَّبُوهُ فَإِنَّهُمْ لَمُحْضَرُونَ‌ إِلاَّ عِبَادَ اللَّهِ الْمُخْلَصِينَ‌ ﴿الصافات‏،  آیات 127 و 128﴾

📝 ترجمه : پس او را دروغگو شمردند ، و قطعاً آنها [ برای حساب ، در محشر ] احضار خواهند شد ،مگر بندگان پاكدين خدا .

✅ اینجانب در یکی از اشعارم در مورد قمار عشق اینگونه سروده ام :


سحر از وَفا نمودی به دَرَم گُذارِ دیگر             
به کمندِ  زُلفْ کردی ، هَوَسِ شکارِ دیگر

به قُمار خانه ی تو ، دل و دین بباختم من              
شده ام به نَقدِ جانم به سَرِ قُمارِ دیگر

نه مرا  ز دردِ عشقت ، همه مُبتلا نِمودی              
چو مَنی به هر دیاری بُوَدت هزارِ دیگر

دگران زجام  و من هم ، ز غَمَت خراب گشتم              
همه را خُمارِ مِیْ  بود و مرا خُمارِ دیگر

نبُوَد جز این تمنّا به دلم که از وفایت            
سرِ من رَوَد  به دار و  بروم  به دارِ دیگر


✅ شیخ بهائی ( ره ) نیز شعر زیبائی دارد :

ساقیا ، بِده جامی، زان شرابِ روحانی
تا دمی برآسایم زین حجابِ جسمانی

بهرِ امتحان ای دوست، گر طلب کنی جان را
آنچنان برافشانم، کز طلب خجل مانی

بی‌وفا نگارِ من، می‌کند به کارِ من
خنده‌های زیرِ لب، عشوه‌های پنهانی

دین و دل به یک دیدن، باختیم و خُرسندیم
در قمارِ عشق ای دل ، کی بُوَد پشیمانی؟

ما ز دوست غیر از دوست، مقصدی نمی‌خواهیم
حور و جنت ای زاهد ، بر تو باد ارزانی

زاهدی به میخانه، سرخ رو  ز مِی ‌دیدم
گفتمش: مبارک باد ، بر تو این مسلمانی


 مولوی هم در این مورد اینگونه سروده :

خنُک آن قُماربازی که بباخت آن چه بودش
بنَماند هیچش الاّ ، هَوَسِ قُمارِ دیگر


👈(( برگرفته از دروس عرفانِ عاشورائی و حسینی ،توسط سید رضا نوعی ، متخلص به حکیم )) 🚩 🕌


امضاي حکيم

درباره ما
سيد رضا نوعی حکیم
با سلام
سایت پیام شیعه برای تبیین معارف شیعه اثنی عشری و رساندن پیام حقانیت آن به گوش جهانیان می باشدکه مطالب آن در قالب مباحث تفسیری ، شرح احادیث ، شرح و نقد متون ادبی ، دروس معرفتی (عرفان نظری و عملی ) ، بررسی تطبیقی احادیث ، تقاسیر و مباحث کلام شیعه و پاسخ به شبهات دینی ، ارائه خواهد شد.
روح پدرم شاد که می گفت به استاد
فرزند مرا عشق بیاموز و دگر هیچ
سید رضا نوعی ( حکیم ) کانال تلگرام پیام شیعه ( حکیم )
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 292
  • کل نظرات : 96
  • افراد آنلاین : 7
  • تعداد اعضا : 38
  • آی پی امروز : 173
  • آی پی دیروز : 460
  • بازدید امروز : 293
  • باردید دیروز : 1,203
  • گوگل امروز : 20
  • گوگل دیروز : 160
  • بازدید هفته : 8,894
  • بازدید ماه : 5,151
  • بازدید سال : 311,400
  • بازدید کلی : 2,293,149