loading...

پیام شیعه | Shia

متفاوت ترین سایت مذهبی

مباهله ، بزرگترین فضیلت علی علیه السلام

سید رضا نوعی دوشنبه 04 شهریور 1398 تعداد بازدید : 1321 نظرات ( 0 )

stickerامیرالمؤمنین (ع) بجز پیامبر (ص) ، از همه ی انبیاء برتر است .sticker

stickerآیه 61 سوره مبارکه آل عمران ، در شأنِ علی ، فاطمه ، حسن و حسین ( علیهم السلام ) نازل شده که به واقعه ی مُباهله ی پیامبر (ص) با مسیحیان نَجران اشاره دارد . این موضوع مورد اتفاق فریقین است که ذیلاً به استناد منابع حدیث معتبر و تفاسیر اهل سنت به واکاوی آن می پردازیم :

stickerمسلم در كتابِ صحيحش مي نويسد:

و لمّا نزلت هذه الآية : (فقل تعالوا ندع أبنائنا وأبنائكم) دعا رسول اللّه (ص) ، عليّاً وفاطمة وحسناً وحسيناً فقال : اللهمّ هؤلاء أهلي.

یعنی : پس از نزول اين آيه رسول خدا (ص) ، علی ، فاطمه، حسن و حسين را صدا زد، آنگاه چنين دعا كرد: خداوندا اينان خاندانِ من هستند.

📚(( صحيح مسلم ،كتاب فضائل الصحابة، باب فضائل علی (ع) ص 1871))

👈برای مشاهده ی سند ، اینجا کلیک کنید . 👉


stickerحاکم نیشابوری که از بزرگترین محدثان اهل سنت است ، ضمن تصریح به صحیح و متواتر بودن حدیث مباهله ، آنرا اینگونه روایت نموده :

پس از نزول اين آيه رسول خدا (ص) ، علی ، فاطمه، حسن و حسين را صدا زد، آنگاه چنين دعا كرد: خداوندا اينان خاندانِ من هستند.

📚(( المستدرک ج 3 ص 163 و کتاب معرفة علوم الحدیث ص 50))

👈برای مشاهده ی سند ، اینجا و اینجا کلیک کنید . 👉

stickerجلال الدین سیوطی و ابن کثیر ، که از بزرگترین محدثان و مفسران اهل سنت می باشند ، از قول جابر روایت نموده اند :

پیامبر ( ص) برای مباهله با مسیحیان نَجران ، علی ، فاطمه ، حسن و حسین علیهم السلام  آورد ولی نصارا پشیمان و تسلیم شدند ، آنگاه رسول اکرم (ص) فرمود : سوگند به آنکه مرا به حق مبعوث نموده اگر مباهله انجام می شد از آسمان بر آنها آتش می بارید .

👈 جابر گفته است مراد از ( أَنفُسَنَا ) رسول خدا و علي است و مراد از ( أَبْنَاءَنَا ) حسن و حسين و مراد از( نِسَاءَنَا )نیز فاطمه علیهم السلام می باشد .

📚(( تفسیر الدر المنثور سیوطی ج 3 ص607 )) (( تفسیر ابن کثیر ج2 ص 55))

👈برای مشاهده ی سند ، اینجا  و اینجا  کلیک کنید . 👉


stickerزمخشری که از بزرگترین علمای تفسیر اهل سنت است بر خلاف کسانی که آیه تطهیر ( 33 احزاب ) را در شأن همسران پیامبر (ص) می دانند ، معتقد است که این آیه در شأن آلِ کساء نازل شده و جالب تر اینکه از قول جناب عایشه نقل می کند که هنگامیکه آیه مزبور نازل شد پیامبر (ص) ، علی ، حسن ، حسین و زهرای مرضیه ( علیهم السلام ) را زیر کسائی جمع کرده و فرمود :

((إِنَّمَا یُرِیدُ اللهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیراً ))

 
stickerزمخشری در ادامه می گوید : رسول اکرم (ص) برای مباهله در حالی آمد که حسین (ع) دستِ حسن (ع) را گرفته بود و فاطمه (س) و علی (ع) نیز با آنها بودند ولی مسیحیان نجران از مباهله منصرف شده و به پرداخت جزیه رضایت دادند .

stickerزمخشری تعبیری بسیار زیبا از واقعه نموده ، ایشان می گوید : وفيه دليل لا شئ أقوى منه على فضل أصحاب الكساء عليهم السلام.

👈اين آيه قوي ترين و محكم ترين دليل بر فضیلت و برتری اصحابِ كساء (عليهم السلام) می باشد.👉

📚((
تفسیر کشّاف زمخشری . ص 175 ذیل آیه 61 آل عمران ))

👈برای مشاهده ی سند ، اینجا کلیک کنید . 👉


stickerخداوند سبحان در آیه ی مباهله ، علی (ع) را ، نَفْس[ جانِ ]پیامبر(ص) خوانده و چون هیچ آفریده‌ای برتر از پیامبر(ص) نیست؛ پس امیر المؤمنین (ع) نیز بجز نبوت ، از همه ی کائنات 👈 و حتی پیامبران اولوالعزم  👉 نیز برتر است .

stickerاحادیث زیادی که اهل سنت نیز روایت کرده اند به افضلیتِ علی (ع) بر همه ی امت و نیز جامعِ فضائل انبیاء بودنش اشاره دارد ، از جمله حدیث ( تشبیه ) که به عبارات مختلف نقل شده ، که  دانشمند بزرگ اهل سنت ( ابن عساکر ) ، یکی از آنها را اینگونه روایت نموده  :

قال رسول الله (ص) : مَنْ أَرَادَ أَنْ يَنْظُرَ إِلَى آدَمَ فِي عِلْمِهِ، وَ إِلَى نُوحٍ فِي فَهْمِهِ، وَ إِلَى إِبْرَاهِيمَ فِي حِلمِهِ، وَ إِلَى یحیی بن زکریا فی زهده ، وَ إِلَى مُوسَى فِي بَطشه ، فَلْيَنْظُرْ إِلَى عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ (عَلَيْهِ السَّلاَمُ) .

 پیامبر (ص) فرمودند:

هرکس می خواهد آدم (ع) را با عِلمش و نوح (ع) را با فهمش و ابراهیم (ع) را با حِلمش و یحیی (ع) را با زهدش و موسی (ع) را با هیبتش ، مشاهده کند ، به علی بن ابی طالب (ع ) نگاه کند .


stickerسخن آخر اینکه :

برتری مقام امامِ معصوم بر انبیاء ، بجز رسول اکرم (ص) ، را بقول امام باقر (ع) می توان از نزول عیسی (ع) و اقتدا نمودنش در نماز به مهدی (عج) دریافت ، زیرا  لزوماً مقامِ امام از مأموم ، برتر است .

📚( فتح الباري  ج 6، ص 494) و (بحار الانوار ج 14 , ص 348 ) و ( تاریخ ابن عساکر ج 42 ص313 )

👈 برای مشاهده ی سند ، اینجا کلیک کنید . 👉


stickerبرگرفته از دروس امام شناسی سید رضا نوعی (حکیم )sticker
 


امضاي حکيم

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
سيد رضا نوعی حکیم
با سلام
سایت پیام شیعه برای تبیین معارف شیعه اثنی عشری و رساندن پیام حقانیت آن به گوش جهانیان می باشدکه مطالب آن در قالب مباحث تفسیری ، شرح احادیث ، شرح و نقد متون ادبی ، دروس معرفتی (عرفان نظری و عملی ) ، بررسی تطبیقی احادیث ، تقاسیر و مباحث کلام شیعه و پاسخ به شبهات دینی ، ارائه خواهد شد.
روح پدرم شاد که می گفت به استاد
فرزند مرا عشق بیاموز و دگر هیچ
سید رضا نوعی ( حکیم ) کانال تلگرام پیام شیعه ( حکیم )
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 292
  • کل نظرات : 96
  • افراد آنلاین : 16
  • تعداد اعضا : 38
  • آی پی امروز : 259
  • آی پی دیروز : 427
  • بازدید امروز : 1,102
  • باردید دیروز : 1,000
  • گوگل امروز : 126
  • گوگل دیروز : 112
  • بازدید هفته : 10,074
  • بازدید ماه : 34,062
  • بازدید سال : 340,311
  • بازدید کلی : 2,322,060