loading...

پیام شیعه | Shia

متفاوت ترین سایت مذهبی

🔴علامه طهرانی می گوید بدیع الزمان فروزانفر ، فردی اسلام ستیز و حرام زاده است

✍️فحاشی و بکار بردن کلمات رکیک توسط ( علامه سید محمد حسین حسینی طهرانی و سید هاشم حداد ) فرقه لاله زاری را که داعیه ی عرفان فقاهتی دارند ، با چالشی جدی مواجه ساخته است . لذا در این مقاله به تحلیل انتقادی گوشه ای از فحاشی های نامبردگان می پردازیم .

🛑آیا بدیع الزمان فروزانفر فردی اسلام ستیز و حرام زاده است ⁉️

سید محسن طهرانی در جلسه 621 دروس اسفار می گوید :

(( ... خیلی باعث تأسف است كه چطور ما آن صلابت را نداریم در نوشته هایمان 👈مثلا مرحوم مطهری به سعید نفیسی یا فروزان‌فر كه می‌رسد می‌گوید مرحوم سعیدنفیسی و مرحوم فروزانفر ، در حالتی كه اینها از آن پایه‌گذاران ضداسلام و مخالفین صددرصد با آن بودند👉 ... ))

(( ...👈 بدیع‌الزمان فروزان‌فر بود كه مرحوم آقا ( علامه طهرانی ) از او تعبیر به حرام‌زاده می‌آوردند 👉...))

((...👈و بعد عجیب اینجاست كه ما می‌بینیم مرحوم حاج آقا بزرگ تهرانی نیز در کتاب معروفش ( الذریعه) ، از این افراد به مدح و تحسین یاد می‌كند . 👉...از جمله مواردی كه مرحوم حاج آقا بزرگ اشتباه كرد یكی این قضیه اینها بود ... ))


فایل صوتی سخنان محسن طهرانی

 

👈برای استماع فایل کامل صوتی و مشاهده فایل متنی آن ( اینجا ) کلیک کنید . 👉

تبصره :

محسن طهرانی همچنین در شرح دعای ابوحمزه ثمالی (جلسه 2 سال1424 ق ، متن ص 11) ميگويد :

آن فروزان فر كذايى كه هر وقت اسم او مى آمد مرحوم آقا ( علامه طهرانی ) مى فرمودند : 👈 ( لعنة الله علیه )  👉


👈برای مشاهده صوت و متن سخنان محسن طهرانی ( اینجا ) کلیک کنید 👉


🔴بررسی اجمالی نکات برجسته شخصیت علامه بدیع الزمان فروزانفر :

1) - فروزانفر یک معمّم بود و تسلط وی بر علومی مانند : ( فقه ، علوم حدیث ، کلام ، فلسفه ، عرفان ، ادبیات فارسی و عرب ) نامبرده را به شخصیتی جامع معقول و منقول تبدیل کرده بود .
 
2) - توسل علامه فروزانفر به پیامبر (ص) و شفا یافتن همسرش :

ارادت خاص ایشان به پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) ، زبان زد خاص و عام بود ، هیچ گاه نام حضرات معصومین را بدون سلام و صلوات کامل بر زبان جاری نمی کرد ، دکتر زرینکوب  می گوید :

(( در زمستان سال 1343 در معیت ایشان سفری سه ماهه به هندوستان داشتیم ، در آنجا همسر مرحوم فروزانفر به ذات الرّیه شدیدی مبتلا شد ، پزشکان حال مشارالیها را وخیم تشخیص داده بودند ،  فروزانفر فوق‌العاده مضطرب و متأثّر بوده ، به‌طوری‌ که در مهمانی که یکی از معاهد مهم علمی به افتخار ایشان منعقد کرده بودند ، شرکت نفرمو د . ))

صبح آن روز ، حال همسرشان را استفسار کردم ، مرحوم فروزانفر فرمود :

((شب بدی گذشت ، خیلی نگران بودم ، تنها چاره ای که به نظرم رسید این بود که پس از نماز ، با خشوع و تضرع قسمتی از قصیده مبارکه ( بُردَه ) بوصیری را استشفائاً بعنوانِ عرض توسل به پیامبر(ص) بخوانم ، که به برکتِ آن حضرت ، با کمال تعجب حالِ خانم یکباره بهبود یافت و خطر مرتفع گردید ، این قصیده بُردَه خیلی مُجَرَّب است .))

3) - مرحوم فروزانفر به قرآن علاقه و انس بسیار زیادی داشت ، دوبار بخش هایی از آن را ترجمه کرده بود و بطور مجزا یک دوره ترجمه کامل از قرآن کریم را نیز نوشته بود که دکتر محمدامین ریاحی درباره آن می گوید :

( در سال 1352 نسخۀ کامل ترجمۀ قرآن استاد فروزانفر به خط خودش در بایگانی وزارت فرهنگ و هنر موجود است و قرار بود از طرف همان وزارتخانه منتشر شود لیکن بدلایل نامعلومی مفقود گردید . )

4) - فروزانفر قصیده ای در مدح مصدق سروده که به مذاق دربار پهلوی خوش نیامد و بهمین دلیل او را اجباراً بازنشسته کردند ، سه بیت آغازین قصیده مزبور این است :

     ای مصدق ، ثنا سزاست تو را
     همت اندر خورِ ثناست تو را

     زانکه زین سرزمین بحول الله
     دستِ بیگانه از تو شد کوتاه

     نفتخوارانِ حیله آورِ پست
     رشته چاره شان ز تو بگسست

5) دکتر مهدوی دامغانی می گوید : در سالی که علامه بدیع الزمان فروزانفر به حج مشرف شده بود ، سایر همراهان ایشان بمحض فراغت از انجام مناسک ، به بازار نیز سری می زدند ولی مرحوم فروزانفر و مرحوم سعید نفیسی برخلاف دیگران ، غالبا در حال انجام مناسک ، دعا ، قرائت قرآن و نماز در حرمین شریفین بودند .

6) - تجلیل و احترام خاص شهید مطهری در آثارش و آقا بزرگ تهرانی در کتاب الذریعه با عناوینی مانند : ( مرحوم ادیب فاضل و ...) که محسن طهرانی نیز در بالا به آن اذعان نموده است .

📚منابع :

( مقدمه دکتر شفیعی کدکنی بر دیوان اشعار فروزانفر ) ، ( کتاب حاصل اوقات ، مهدوی دامغانی ص 747و749) ، ( خاطراتی از استاد فروزانفر نوشته پرویز اتابکی مجله شماره 4 ایران شناسی ص 781) ، ( مجله بخارا شماره 84 ص 78 تا 81 ) .

تبصره :

متأسفانه علامه طهرانی که در کتاب نور مجرد ( ج 1 ، ص 329 ) مدعی است صفات امیرالمومنین (ع) را در خودش می بیند ، با فراغ بال ، شخصیتی مسلمان ، فاضل و دلداده ی قرآن و اهل بیت (ع) مانند علامه بدیع الزمان فروزانفر را ضد اسلام و حرام زاده توصیف کرده و همیشه ایشان را لعن می کرده ⁉️🔥😳


🔴فحاشی پدرِ علامه طهرانی به سرتیپ درگاهی :

شیخ محسن سعیدیان در کتاب ( وظیفه فرد مسلمان در احیای حکومت اسلامی ص 29 و 30 ) ماجرای فحاشی پدر علامه طهرانی به سرتیپ درگاهی را از قول علامه طهرانی اینگونه اینگونه گزارش نموده است :

علامه طهرانی می گوید :

(( سرتیپ محمد خان درگاهی بر حسب اتفاق یکی از مامومین پدرم بنام سید علیرضا صدقی نژاد که شغلش ساعت سازی و 👈 فرد متدینی بود 👉 و به مسجد لاله زار می آمد را می بیند و به او می گوید از قول من به آقا بگو که ایشان جزو یکی از چهار نفری است که باید مجلس تشکیل بدهد . ))

پدرم بخاطر بیماری در رختخواب بود ، وقتی پیغام سرتیپ درگاهی را از آقای صدقی نژاد شنید ، خطاب به ایشان گفت :

((👈تو فلان .... خوردی که گفتی من مریض هستم ! من سالمم !😳 این پدر سگِ ولدالزّنای بی غیرتِ دیّوث ، خیال می کند ما مثل خودش هستیم ، 👉))

علامه طهرانی در ادامه می گوید : (( پدرم متصلاً شروع کرد به فحش دادن ، 👈 از آن فحش های بسیار قبیح و زشت ، نه از این فحش های عادی 👉 ، ... همینطور پدرم فحش می داد و رنگش شده بود مثلِ توتِ سیاه و آن بی چاره سید علیرضا صدقی نژاد هم رنگش مثل لیمو زرد شده بود ، اصلا داشت میمُرد . پدرم به صدقی نژاد گفت : این حرف های مرا برو و بدون کم و کاست به این ولد الزّنا سرتیپ درگاهی برسان ..)) . ( البته چند فحش آبدار هم نثار رضا خان کرد ) .

👈برای مشاهده مدرک ( اینجا ) کلیک کنید . 👉

تبصره :

1- آن کاسب بی چاره ( آقای سید علیرضا صدقی نژاد ) که از اقبال بدش ، تصادفا حامل پیام اجباری سرتیپ درگاهی برای پدر علامه طهرانی شده بود نیز از عنایات و فیوضاتِ عرشی پدرِ علامه طهرانی مصون نمانده و به او می گوید :

( ... تو فلان ... خوردی که گفتی من مریض هستم ...) حال آنکه این فرد به تصریح علامه طهرانی ، 👈 فرد متدینی 👉 بوده است .

2- کلمات زشت و رکیکی که پدر علامه طهرانی به زبان جاری کرده به تصریح علامه طهرانی 👈( از آن فحش های بسیار قبیح و زشت بوده نه از این فحش های عادی ) 👉 ، لذا ایشان بقول خودش ، فقط فحش های مودبانه ترِ پدر بزگوارش مانند : ( پدرسگ ، ولدالزّنا ، دیوث ، بی غیرت ، ملوط ) را نقل کرده است .

👈به براستی از ( ولدالزنا ، دیوث و ملوط ) قبیح تر چه فحش های دیگری بوده که علامه طهرانی تشخیص آن را به عهده خوانندگان گذاشته است ⁉️😳

🔴فحاشی سید هاشم حداد به شاگرد مغازه اش :

مرحوم آیت الله شیخ محمد سمامی ، ماجرای اولین دیدارش با سید هاشم حداد را اینگونه نقل می کند :

به توصیه شیخ عباس قوچانی برای دیدار با آقای حداد به کربلا رفتم ، در گوشه ی کاروانسرا مغازه ی آهنگری داشت ، وقتی وارد مغازه شدم ، با کمال تعجب مشاهده کردم که سید هاشم حداد با عصبانیت به شاگردش فحش مادر ( مادر قهوه و ....) می دهد ، 😳😔( البته به زبان عربی ) . من که دیدم اوضاع مناسب نیست از مغازه بیرون آمدم و ملاقات را به ساعتی بعد موکول کردم .


فایل صوتی سخنان آیت الله سمامی

تبصره :

الف ) محسن طهرانی در رساله ( حریم قدس ص 77 ) می نویسد :

(( سید محمد هاشم حداد می فرمود : ما جائی هستیم که جبرئیل را قدرتِ نزدیک شدن به آن نیست و او از ادراکِ مرتبه ی وجودی ما عاجز است )) 😳

👈 برای مشاهده سند ( اینجا ) کلیک کنید . 👉

ب ) باید جبرئیل از اینکه نتوانسته به مقام شامخ آقای حداد دست یابد ، بسیار خشنود باشد و روزی هزار بار به درگاه ربوبی حضرت حق سجده شکر نماید زیرا اگر به مقام جناب ِحداد نائل می گردید لابد ( معاذالله )  به جای تلقّی وحی ، بالاترین دستاوردش ، تلقّی همین فحش های عرشی می بود .

ج ) مریدان آقای حداد برای تحت الشعاع قرار دادن صفت بدزبانی ایشان ، همواره با بوق و کرنا و آب و لعاب ، قضیه بداخلاقی مادر زن وی را نقلِ مجالس نموده و صبر نمودنِ آقای حداد در برابر بدزبانی مادر همسرش را بعنوان کرامتی ویژه برای ایشان قلمداد می کنند ، و عجیب تر اینکه تصریح می کنند که حداد از رهگذر همین صبر در مقابل مادر زنش ، بالاخره به مقام تجرّد نائل گردیده .😳

👈 اما بهتر بود که پیروان آقای حداد ،
به جای ترسیم چهره ای مَخوف از مادرِ همسرِ ایشان ، کمی هم جانبِ انصاف را رعایت می کرده و به علتِ بُروزِ این منازعات فی مابین مشارالیها و جنابِ حداد ، نیز اشاره می نمودند .

✔️ کدام مادر زن است که دامادش مانند آقای حداد به شاگردش فحاشی کند ، چنان گیج و منگ باشد که امور روزمره و خصوصا امرار معاش خانواده اش مُختل باشد ، علمای نجف و کربلا نیز او را تکفیر کرده باشند ، سیگار هم استعمال کند ، آنوقت چنین دامادی را روی سرش گذاشته و حلوا حلوا کند .


🔴موروثی بودن فحش و بد زبانی در پارادایم تصوف :

بکار بردن کلمات زشت و فحاشی های رکیک در بین اقطاب صوفیه بصورت موروثی از دیرباز تاکنون رواج دارد ، فلذا آنچه از این صفت ناپسند در اخلاقِ علامه طهرانی و سید هاشم حداد مشاهده می گردد ، در حقیقت ریشه در تعالیم طلایه دارانِ فحاشی (مولانا و شمس تبریزی ) دارد .

بعنوان نمونه به شعر ذیل از مولانا توجه نمائید :


     آن ( فلانِ ) خر کز حاسدی ، عیسی بُوَد تشویشِ او

     صد ( فلانِ ) خر در ( فلانِ ) او ، صد ( فلانِ ) سگ در ریشِ او


👈برای مشاهده تمام شعر ( اینجا ) و ( اینجا ) کلیک کنید . 👉

تبصره :

طرفداران مولانا ، مانند امثال ( محمد حسن وکیلی ) برای توجیه سخنان رکیک مولانا و شمس تبریزی ، مدعی هستند که این الفاظ در آن زمان ، در بین اجتماع مرسوم بوده فلذا مانند زمان حاضر بعنوان فحش و حرف رکیک محسوب نمی گردیده . 😳

پاسخ :

1) این سخن صرفا یک ادعای بی دلیل است ، بلکه دلایلی بر خلاف آن وجود دارد زیرا بسیاری از معاصران مولانا و شمس تبریزی ، به هیچ عنوان چنین رویه ی غلطی در مکتوبات آنها مشاهده نمی گردد .

2) به فرض اینکه فعلِ ناپسندی در بین یک جامعه ، رواج داشته باشد ، مسلماً این مشهوریت و مقبولیتِ عامه ، هرگز به آن فعلِ مُنکر و زشت ، مشروعیت  نمی دهد .

به عنوان مثال :

اگر شخصی در بین قوم لوط هم باشد هرگز نمی تواند بگوید چون این عملِ شنیع در این اجتماع ، مقبولیتِ عام دارد پس انجام آن برای من نیز مشروع است . (معاذ الله )

3) سئوال مهمی که توجیه آقای وکیلی را با چالش جدی تری مواجه ساخته این است که با گذشت هفت قرن از زمان مولانا ، هنوز هم شاهد تکرار این فحاشی ها و کلمات رکیک از زبان امثال علامه طهرانی و سید هاشم حداد هستیم ، آنهم در جامعه کنونی که از نظر آحادِ اجتماع  ، قُبح و زشتی فحاشی ، فی حد نفسه بَیّن و ظاهر می باشد و به همین دلیل توجیه آقای وکیلی را نیز در این جا باید ، سالبه به انتفاء موضوع فرض نمود .

4) هر قدر ارتکابِ فحاشی از اشخاص عادی ، قبیح باشد قطعا جاری شدن این الفاظِ رکیک از اشخاصی که مدعی عرفان فقاهتی بوده و خود را علامه آیت الله می دانند ، ناپسندتر و غیر قابل توجیه خواهد بود .

  (( هر چه بگندد نمکش می زنند ، وای به روزی که بگندد نمک ! ))

🔴 تقبیح فحاشی در روایات :

مرحوم کلینی (ره) در کتاب کافی ( ج 2 ، ص 323) روایت کرده :

... عَنْ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : إِنَّ اَللَّهَ حَرَّمَ اَلْجَنَّةَ عَلَى كُلِّ فَحَّاشٍ بَذِيءٍ قَلِيلِ اَلْحَيَاءِ لاَ يُبَالِي مَا قَالَ وَ لاَ مَا قِيلَ لَهُ فَإِنَّكَ إِنْ فَتَّشْتَهُ لَمْ تَجِدْهُ إِلاَّ لِغَيَّةٍ أَوْ شِرْكِ شَيْطَانٍ ...

یعنی : ( از امير المؤمنين عليه السّلام روايت شده كه رسول خدا (صلّى الله عليه و آله) فرمود : خدا حرام كرده است بهشت را بر هر فَحّاشِ كم شرمى كه باكى از آنچه گويد و آنچه باو گفته شود ندارد ، ....)

👈برای مشاهده سند ( اینجا ) کلیک کنید . 👉

تبصره :

شهید ثانی (ره) در کتاب الرضة البهیه ( ج 9 ص 166) می فرماید : قذف متهم کردن کسی به زنا و لواط است . در روایات وارده نیز از گناهان کبیره محسوب گردیده و بر مرتکب آن ( قاذف ) ، حد جاری می گردد . جالب اینکه در روایات شیعه از قذف حتی نسبت به غیر مسلمان نیز نهی شده است .

🔴نتیجه و تجزیه و تحلیل :

 ادعاهای واهی و غلو آمیز اقطاب صوفیه در اثر رفتار پارادوکسیکال و متناقضِ آنان ، غالباً از واقعیت رو دست خورده و با آشکار شدنِ دُمِ خروس ، بیش از پیش بنای متزلزلِ تصوف را با چالش جدی مواجه می سازد .

✔️مشاهده ی صفت ناپسند ( بدزبانی ) در اخلاقِ مدعیان عرفانِ فقاهتی ، تصوف لاله زاری را با چالش جدی مواجه نموده ، زیرا طبق آموزه های قرآن و اهل بیت (ع) ، فحاشی و بدزبانی از صفات مومنِ واقعی نیست ، تا چه رسد به عارفان بالله .

stickerبرگرفته از دروس نقد تصوف حوزوی سید رضا نوعی ( حکیم )sticker


امضاي حکيم

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط مهران در تاریخ 1402/05/27 و 17:39 دقیقه ارسال شده است

با تشکر از تحلیل‌ها و نقدهای شما
چند جا دیدم از مولوی با عنوان «مولانا» یاد کرده‌اید. مستحضر هستید که مولانا یعنی مولای ما.
در حالی که از منظر ما، «مولانا» یعنی مولای ما، آن بزرگواری است که پیامبر خدا در غدیر خم فرمودند: هر که من مولای اویم این علی مولای اوست.


کد امنیتی رفرش
درباره ما
سيد رضا نوعی حکیم
با سلام
سایت پیام شیعه برای تبیین معارف شیعه اثنی عشری و رساندن پیام حقانیت آن به گوش جهانیان می باشدکه مطالب آن در قالب مباحث تفسیری ، شرح احادیث ، شرح و نقد متون ادبی ، دروس معرفتی (عرفان نظری و عملی ) ، بررسی تطبیقی احادیث ، تقاسیر و مباحث کلام شیعه و پاسخ به شبهات دینی ، ارائه خواهد شد.
روح پدرم شاد که می گفت به استاد
فرزند مرا عشق بیاموز و دگر هیچ
سید رضا نوعی ( حکیم ) کانال تلگرام پیام شیعه ( حکیم )
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 292
  • کل نظرات : 96
  • افراد آنلاین : 9
  • تعداد اعضا : 38
  • آی پی امروز : 445
  • آی پی دیروز : 506
  • بازدید امروز : 1,178
  • باردید دیروز : 1,976
  • گوگل امروز : 156
  • گوگل دیروز : 145
  • بازدید هفته : 8,576
  • بازدید ماه : 4,833
  • بازدید سال : 311,082
  • بازدید کلی : 2,292,831