loading...

پیام شیعه | Shia

متفاوت ترین سایت مذهبی


✍️دکتر علی شریعتی از پروتستانیسم اسلامی بعنوان افضل الجهاد یاد کرده و طلحه را بعنوان مصداقِ بارز یک شهید زنده و سخنِ ابوبکر را نیز معیاری صحیح ، برای دست یافتن به مدینه فاضله ی خویش می پندارد . 😳

ما در این مقاله ابتدا به طور مجزا به نقد و بررسی ، دو فراز مزبور از دست نوشته ی شریعتی پرداخته و سپس بطور اجمال اندیشه پروتستانیسم اسلامی ، مارکسیسم اسلامی ، سنکرتیک ( التقاط ) را در پارادایم فکری نامبرده مورد تحلیل انتقادی قرار می دهیم .

🔴شریعتی در کتاب نامه ها ( ص 107 ) خطاب به شخصی به نام ( علی اصغر سید جوادی ) می گوید :

(( چنین شخصی چه بمیرد و چه زنده بماند ، شهید است . من امروز معنای شگفت و شکوهمند این توصیفِ پیامبر را از یک صحابی اش ، دانستم که گفت : هر کس دوست دارد در چهره ی شهیدی زنده که در خاک گام برمی دارد بنگرد ، در چهره ی او بنگرد ))

👈 برای مشاهده سند ( اینجا ) کلیک کنید . 👉

تبصره :

1- صحابی مورد نظر دکتر شریعتی که به دلایلی از اشاره صریح به نام او طفره رفته ، کسی نیست جز 👈 ( طلحه ) 👉 ، و در اغلبِ کتبِ حدیث یا تاریخِ اهلِ سنت ، حدیث جعلی مورد استناد شریعتی را درباره طلحه از دروغ به پیامبر (ص) نسبت داده اند :

بعنوان نمونه :

الف ) ابن عساکر در کتاب تاریخ مدینه دمشق ( ج 25 ص 86 ) حدیث مزبور را اینگونه نقل کرده :

قال رسول الله : ( من أَرَادَ أَنْ يَنْظُرَ إِلَى شَهِيْدٍ يَمْشِي عَلَى وجه الارض فَلْيَنْظُرْ إِلَى طَلْحَةَ بنِ عُبَيْدِ اللهِ )

یعنی پیامبر (ص) فرمود : هر کس می خواهد شهید ( زنده ای ) که بر روی زمین راه می رود را مشاهده کند ، به چهره ی طلحه بنگرد .

👈برای مشاهده سند ( اینجا ) کلیک کنید . 👉

ب ) در کتاب سیره ابن هشام ( ج 2 ص 455 ) حدیث مذکور را اینگونه نقل کرده :

پیامبر اکرم (ص) فرمود : هر کس دوست دارد در چهره شهیدی درنگرد که روی زمین راه می رود ، باید به طلحة بن عبدالله بنگرد .

✔️حدیث مزبور را ابن اثیر جزری در کتاب اسد الغابة ( ج 3 ص 86 ) و سیوطی نیز در کتاب الخصائص الکبری ( ج 2 ص 211 ) نقل کرده است .

👈برای مشاهده سند ( اینجا ) ، ( اینجا ) و ( اینجا ) کلیک کنید . 👉

2 - این در حالی است که امیرالمومنین (ع) ، طلحه را فریب خورده شیطان ، اهل دوزخ ، پیمان شکن ،اولین بانی و برپاکننده فتنه ی جنگِ جمل در بین امت اسلام ، معرفی نموده است .

الف )  در خطبه سی و یکم نهج البلاغه آمده ، امیرالمومنین (ع) قبل از شروعِ جنگِ جَمَل ، وقتی عبدالله بن عباس را برای مذاکره و پیشگیری از وقوع جنگ به نزد زبیر فرستاد ، فرمود :

( لاتَلْقَیَنَّ طَلْحَةَ، فَاِنَّکَ اِنْ تَلْقَهُ تَجِدْهُ کَالثَّوْرِ عاقِصاً قَرْنَهُ، یَرْکَبُ الصَّعْبَ وَ یَقُولُ هُوَ الذَّلُولُ. )

یعنی : با طلحه مذاکره مکن ، که اگر ملاقاتش کنى ، وى را همچون گاوى خواهى‏ یافت که شاخ هایش اطراف گوشهایش پیچ خورده باشد ، او بر مرکب سرکشِ هوا و هوس ‏سوار گردیده ( تشبیه طلحه به گاوى که شاخش پیچ خورده است ، اشاره به طغیان و سرکشى او است ، یا عبارت دیگرى از جمله اخیر است که او به خاطر هواپرستى ، گوش شنوا در برابر حق ندارد . )

ب )  همچنین علامه طبرسی (ره) در کتاب الاحتجاج ( ج 2 ص 381-382) از امیرالمومنین (ع) درباره طلحه نقل کرده :

الشيطان دخل في منخريك فأوردك النار )

یعنی : ( شیطان بر تو مسلط شده 👽و تو را به دوزخ سرنگون ساخته است 🔥)

همچنین در ادامه از علی (ع) روایت نموده که ایشان پس از پایان جنگ جمل ، وقتی جسد طلحه را مشاهده نمود ، فرمود :

( هذا ناكث بيعتي، والمنشئ للفتنة في الأمة والمجلب علي الداعي إلى قتلي وقتل عترتي ... )

یعنی : این همان کسى است که بیعتِ مرا شکست و آتشِ فتنه را در امّت اسلامى روشن ساخت و مردم را براى کشتنِ من و خاندانم دعوت کرد .

👈 برای مشاهده سند ( اینجا ) ، ( اینجا ) کلیک کنید . 👉

🛑با توضیحات فوق مشخص گردید که با کمال شگفتی ، شخصی مانند دکتر شریعتی که خود را احیاگر تشیع علوی می داند ، خبیث ترین شخصیت تاریخ که کمر به براندازی خلافت علی (ع) و نابودی مکتب تشیع داشته و تا بدین حد از نظر امیرالمومنین (ع) ، فردی منفور و گمراه تلقی می گردد را بعنوان شهید زنده و نمادی برای پروتستانیسم اسلامی مطرح می نماید و تأسف بارتر از آن ، اعتماد نامبرده به منابع نامعتبر تاریخی و عدم برخورداری وی از قدرت تحلیل و تفکیک سَره از ناسره می باشد .


🔴شریعتی در فراز دوم از نامه خود در همان کتاب نامه ها ( ص 107 ) می گوید :

(( راست گفت ابوبگر ، تا وقتی که در میانِ این امت کسانی باشند که خلیفه را هنگامی که کج می رود با شمشیرِ خویش راستش کنند ، امتِ محمد به ذلت و ضلات نخواهد افتاد ، نخواهد مُرد ))

👈برای مشاهده سند ( اینجا ) کلیک کنید . 👉

تبصره :

 اولاً سخنِ فوق از ابوبکر نیست ، بلکه مربوط به اوائل خلافت عمر بن خطاب می باشد . ثانیاً جمله ی ( اگر خلیفه کج رفت با شمشیر راستش می کنیم ) نیز از یکنفر اعرابی است که این سخن را در پاسخ به عمر بیان نموده که جریانِ ماوقع  به شرح ذیل می باشد :

در تفسیر القرآن الحکیم معروف به المنار ( ج 11 ص 266 ) مطلب را اینگونه نقل کرده :

( وَقَالَ الْخَلِيفَةُ الثَّانِي عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ - رَضِيَ اللهُ عَنْهُ - مَنْ رَأَى مِنْكُمْ فِيَّ عِوَجًا فَلْيُقَوِّمْهُ فَقَالَ لَهُ أَعْرَابِيٌّ : لَوْ رَأَيْنَا فِيكَ عِوَجًا لَقَوَّمْنَاهُ بِسُيُوفِنَا. فَقَالَ: الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي جَعَلَ فِي الْمُسْلِمِينَ مَنْ يُقَوِّمُ عِوَجَ عُمَرَ بِسَيْفِهِ )

یعنی : عمر در سخنرانی خود خطاب به مردم گفت : اگر کسی در من کجی دید ، باید آن را راست کند . یک نفر اعرابی که در آنجا حضور داشت در پاسخ به او گفت : اگر در تو کجی پدیدار شود با شمشیرهای خود راستش می کنیم ، عمر نیز با شنیدن این سخن ، خداوند را شُکر کرد که در امت کسی هست که با شمشیر ، کجروی های او را راست می کند .

👈 برای مشاهده سند ( اینجا ) ، ( اینجا ) و ( اینجا ) کلیک کنید . 👉

✔️موضوع فوق در اغلب منابع اهل سنت مانند : تاریخ طبری ، طبقات الکبری و نیز شرح نهج البلاغ ابن ابی الحدید نقل گردیده و علیرغم اینکه یکی از قضایای مشهور تاریخ محسوب می گردد اما با کمال تعجب مشاهده می گردد که این قضیه را دکتر شریعتی به ابوبکر نسبت داده است . 😳

🛑دکتر شریعتی موضوع فوق را بعنوان یک رویداد مثبت و ایده آل مطرح نموده و آن را نشانه ی بالندگی یک جامعه می داند که در بین آحاد آن ، روحیه ی پروتستانیسم آنچنان سرشار از غلیان است که اگر کوچکترین کج روی از حاکم وقت مشاهده شود ، مردم آزاداندیش بلافاصله آن کج رفتاری ها را با شمشیرهای خویش ، راست می نمایند . در صورتیکه قضیه درست برعکس آن چیزی است که شریعتی با آب و تاب  آن را برای تهییج احساسات مخاطبان خویش ، تبیین می کند .

توضیح اینکه :

1- اینکه عمر می گوید : ( اگر در من کج روی دیدید ، آن را راست کنید . ) ، در حقیقت یک نوع ژستِ پوپولیستی و حرکتی دماگوژی و عوام فریبی زیرکانه می باشد . بهترین شاهد بر این مدعا ، عدم پایبندی عمر به این سخنی است که در اوائل خلافت بر زبان رانده ، زیرا به گواه تاریخ نامبرده آنقدر تند خو و بد رفتار بود که هیچ کس جرأتِ مطرح نمودن یک سئوال ساده را نیز از او نداشت تا چه رسد به اینکه بخواهد کج روی های او را نقد کند ( دست به قبضه ی شمشیر بردن ، پیش کش )

2 - آن مرد اعرابی که جمله مزبور را در پاسخ به عمر به زبان آورد نیز نه تنها نمادِ یک انسان آزاداندیش و پروتستانیسم مآب نیست بلکه مظهر یک انسان احمق و بی بصیرتی است که حماقت ها و بی وفایی های امثال او آن چنان قلب امیرالمومنین (ع) را آزرد که در طول 25 سال ، مظلومانه و غریبانه در چاه می گریست .

✔️معلوم نیست که آن اعرابی نادان ، منتظر مشاهده کدام کج رفتاری از عمر بن خطاب است تا دست به قبضه شمشیر ببرد ⁉️

👈 حال آنکه بزرگترین کج روی و ظلم نسبت به علی (ع) در جهتِ غصبِ خلافت و نسبت به حضرت زهرای مرضیه (س) در ارتباط با حمله ی به خانه ایشان و همچنین غصب فدک ، از سوی همین عمر و رفیقش ( ابوبکر ) در پیش چشمان همین مردمانِ بی بصیرت و نادان ، واقع گردیده . 🔥🚪

3 - اینکه عمر با شنیدنِ سخن آن اعرابی ، خدا را شکر می کند ، بخاطر آن است که می داند مادامی که سر و کارش با چنین مردمانی نادان است هرگز برای استثمار آنها نیاز به شمشیر ندارد بلکه بدین منظور ، همان چوب دستی معروف او موسوم به (درّه ) ، به تنهایی کافی است .

4 - در اینجا فقط به ذکر چند نمونه از مستندات تاریخ اهل سنت در رابطه با چوب دستی خلیفه دوم ( عمر بن خطاب ) را ذیلا خاطر نشان می نمائیم :

الف ) ابن ابی الحدید در شرح نهج البلاغه ( ج 1 ص 181 ) می گوید :

( أول من ضرب عمر بالدرة أم فروة بنت أبي قحافة  ) ( كان يقال درة عمر أهيب من سيف الحجاج )

یعنی : اولین کسی را که عمر با چوب دستی اش ، کتک زد ، امّ فروه دختر ابوبکر بود .... عمر چوب دستی داشت که گفته می شد از شمشیرِ حجّاج نیز ترسناکتر است . 😳

👈برای مشاهده سند ( اینجا ) و ( اینجا ) کلیک کنید . 👉


ب ) شیخ محمد الخضیری در کتاب محاضرات تاریخ الامم الاسلامیه ( ج 1 ص 322) می گوید :

( لعل درتّه لم‌ یسلم من خفقتها الاّ القلائل من کبار الصحابه ، و کانت الدرّهّ فی یده علی الدوام انّی سار، و کان الناس یهابونها اکثر ممّا تخیفهم السیوف)

 یعنی : کمتر کسی است که از ضربه‌ ی چوب دستی و شلاق عمر درامان مانده باشد مگر افراد کمی از بزرگان صحابه ، و این چوب دستی ( تازیانه ) همیشه و هر کجا می‌رفت در دستش بود ، و مردم از این چوب دستی ، بیشتر از شمشیرهای بُرّان می‌ترسیدند . 🏌️‍♀️😳🗡

👈 برای مشاهده سند ( اینجا ) کلیک کنید . 👉

ج ) ابن عساکر در تاریخ مدینه دمشق ( ج 44 ص 315 ) می گوید :

عمر می گفت : ( اصبحت اضرب الناس لیس فوقی احد الاّ ربّ العالمین )

یعنی : صبح کردم در حالی که مردم را می‌زنم و کسی مافوق من نیست مگر پروردگار عالمیان .

👈 برای مشاهده سند ( اینجا ) و ( اینجا ) کلیک کنید . 👉

✔️ از اسلام شناسی مارکسیستی دکتر شریعتی که تنها دست مایه ی آن تکیه بر منابع نامعتبر تاریخ است چندان دور از انتظار نیست که حقایقی بدین روشنی را نادیده انگاشته و از آن بدتر اینکه ، به مخاطب القاء می کند که تنها راهِ نجاتِ امتِ محمد (ص) از ذلت و ضلالت ، نهادینه شدنِ همان طرز فکرِ ( راست نمودن کج روی ها با شمشیر ) است .

👈گویا از نظر ایشان امر به معروف و نهی از منکر تنها یک مرحله دارد و آنهم مشابه پارادایم فکری خوارج ، فقط دست به قبضه شمشیر بردن است . 🗡 😳

🛑شریعتی برای تکمیل پروژه پروتستانیسم اسلامی خود ، با الهام از مسیحیت ، تِزِ خود کِشیشی را مطرح نموده و در این راستا به علمای اسلام گستاخانه می تازد ، او در کتاب با مخاطب های آشنا ( ص 14 ) می گوید :

( من گاندی آتش پرست را بیشتر لایق شیعه بودن می‌دانم تا آیت‌الله بهبهانی و بدتر از او ، علامه مجلسی را ، مجلسی سنی است و امام احمد حنبل از او شیعی تر است ... ) 😳😔

👈برای مشاهده سند ( اینجا ) کلیک کنید . 👉

🛑دکتر شریعتی با الگو گرفتن از پروتستانیسم مارتین لوتر ، پروژه پروتستانیسم اسلامی خود را مطرح می کند . حال آنکه مارتین لوتر اولاً خودش یک کشیش آگاه به مبانی مسیحیت بود و ثانیاً رویکرد اصلاحی و اعتراض او به تحریفاتی بود که توسط کلیسا رواج یافته بود ، اما اسلام و خصوصا مکتب تشیع ، هرگز دچار چنین تحریف و انحطاطی نبوده تا بخواهد با پروتستانیسم ، اصلاح شود .

✔️شریعتی حتی از بدیهی ترین مبانی تشیع نیز بی خبر است تا آنجا که در کتاب اسلام شناسی خود ( ص 462 چاپ طوس مشهد ) ، ابوطالب ، عبدالمطلب ( علیهما السلام ) و پدر ابراهیم (ع) را مشرک می داند . حال آنکه یکی از مسلمات مکتب تشیع ، اعتقاد به موحد بودن آباء و اجداد انبیاء و خصوصاً اجداد بزرگوار پیامبر اکرم (ص) و امیرالمومنین (ع) می باشد .

👈برای مشاهده سند ( اینجا ) کلیک کنید . 👉

✔️ اگر دکتر شریعتی قبل از هرگونه برگزاری کلاس اسلام شناسی و پیش از کلید زدن پروژه پروتستانیسم اسلامی خود ، مبانی اسلام و تشیع را از منابع معتبر و نزد علمای دین فرا می گرفت ، هرگز اینگونه دچار لغزش های فکری نمی گردید .

🛑نتیجه :

اسلام شناسی دکتر شریعتی صرفاً برگرفته از برداشتی سطحی و آنهم از منابع نامعتبر اهل سنت می باشد ، او با تاثیر پذیری از افکار مارکسیسم و از سوی دیگر افکار مارتین لوتر و رویکردی التقاطی از همه این گزاره ها ، تصمیم به انقلابِ پرتستانیسم برای اصلاحِ اسلام و تشیّعی می گیرد که تنها ساخته و پرداخته ذهنیت های غلط و اشتباه او بوده و هرگز با حقایقِ اسلام و مکتبِ تشیع  ، منطبق نیست .

stickerدروس نقد جریان روشنفکری در ایران ، سید رضا نوعی ( حکیم ) sticker

🛑برای مشاهده مقاله دیگر نگارنده در نقد افکار دکتر شریعتی ( اینجا ) کلیک کنید . 👉

 


امضاي حکيم

ابن ملجم از نظر اهل سنت یکی از اصحاب پیامبر (ص) می باشد

سید رضا نوعی سه شنبه 23 اردیبهشت 1399 تعداد بازدید : 5493 نظرات ( 0 )

sticker آیا می دانستید که ابن ملجم از اصحاب پبامبر (ص) بود sticker

sticker شمس الدین ذهبی که از علمای بزرگ اهل سنت است در کتاب تجرید اسماء الصحابه ( ج 1 ص 356) ردیف 3782 از لیست اسامی صحابه را به ابن ملجم لعنة الله علیه اختصاص داده و نامبرده را بعنوان یکی از صحابه لحاظ نموده است .

👈 برای مشاهده سند ( اینجا ) کلیک کنید . 👉

تبصره : سایر علمای مشهور اهل سنت نیز ابن ملجم را بعنوان یکی از اصحاب پیامبر ( ص) می دانند ، بعنوان نمونه :

(1) - ابن حجر عسقلانی در کتاب الاصابه فی تمییز الصحابه (ج۸،ص 158 ) ردیف  6412 از لیست اسامی صحابه را به ابن ملجم اختصاص داده و تصریح نموده ( ذکره الذّهبیّ فی التجرید لکونه على الشرط ولیس بأهل أن یذکر مع هؤلاء) یعنی : همانطوریکه ذهبی گفته ، ابن ملجم شرایط صحابی بودن را دارد لیکن به مصلحت نیست نام او همراه با سایر صحابه ذکر شود .

(2) - ابن المُلَقّن شافعی نیز در کتاب التوضیح لشرح الجامع الصحیح ( ج۲۰،ص 304 ) ابن ملجم را یکی از صحابه دانسته و می گوید :  قَتَلُهُ عبد الرحمن بن ملجم الفاتک، وإن ذکر فی الصحابه. ) ابن ملجم یکی از صحابه می باشد که اقدام به شهادت رساندن علی (ع) نموده است .

👈 برای مشاهده سند ( اینجا ) و ( اینجا ) کلیک کنید . 👉

stickerیکی از عقاید اهل سنت ، اعتقاد به قاعده ( عدالت تمامی صحابه ) می باشد که طبق مفاد آن همه کسانی که اسم صحابی به آنها اطلاق می شود حتی ولید که به تصریح قرآن إِنْ جَاءَكُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا ) مصداق فاسق می باشد و یا ابن ملجم مرادی که طبق روایات صحیح در منابع اهل سنت ، پیامبر (ص) او را ( اشقی الآخرین ) نامیده اند نیز مشمول این قاعده بوده و اهل بهشت خواهند بود 😳

الف ) ابن حجر عسقلانی در کتاب الاصابه فی تمییز الصحابه می گوید : ( اتَّفَقَ اهل السنّة علی أن لجمیع عدول و قال ابو محمد بن حزم : الصّحابةُ کلّهُم من اهل الجنّة قطعاً ) یعنی : اجماع اهل سنت بر این است که تمامی اصحاب بلا استثناء عادل می باشند و ابن حزم نیز تصریح نموده است که تمامی صحابه قطعاً اهل بهشت می باشند .

ب ) مولانا محمد طاهر مسعود در کتاب عقاید اهل سنت و جماعت ( ص 204) می گوید :
تمام صحابه عادل، مومن کامل و بهشتی هستند ، تمامی صحابه بر حق بوده و معیار حق می باشند . کسی حق انتقاد از آنها را ندارد .

ج ) ابن عثیمین که از علمای بزرگ اهل سنت می باشد در کتاب شرح العقیدة الواسطیة ( ج 2 ، ص 292 ) علیرغم اعتراف به فساد برخی از صحابه ، ارتکاب کبائر را نیز مانع از بهشتی بودن آنها نداسته و این چنین می گوید :

( لا شک انه حصل من بعضم سرقة و شرب خمر و قذف و زنی باحصان و زنی بغیر احصان لکن کل هذه الاشیاء تکون مغموره فی جنب فضائل القوم و محاسنهم )

یعنی : بی تردید برخی از صحابه مرتکب کبائری مانند سرقت ، شُرب خمر ، تهمت به زنان پاکدامن ، زنای محصنه و غیر محصنه شده اند ، لیکن همه این گناهان کبیره در مقابل بزرگی فضائل و محاسن آنها به حساب نمی آید . ⁉️😳

👈 برای مشاهده ( سند 1 ) ، ( سند 2  ) ، ( سند 3  ) و نیز ( سند 4  ) کلیک کنید . 👉

تبصره : اهل سنت کسانی که حتی یک لحظه پیامبر (ص) را دیده باشند صحابی تلقّی کرده و مشمول امتیازات فوق و قاعده عدالت صحابه می دانند ، بعنوان نمونه :

ابن اثیر جزری در کتاب اسدالغابه ( ج 1 ص 119 ) از می گوید : ( احمد بن حنبل می گوید : هر کس یک ماه ، یا یک روز و حتی یک ساعت پیامبر (ص) را دیده باشد ، صحابی محسوب می گردد ) همچنین بخاری نیز گفته ( هر کدام از مسلمانان که پیامبر صل الله علیه و آله را فقط دیده باشد صحابی می باشد ) .

👈 برای مشاهده سند ( اینجا ) و ( اینجا ) کلیک کنید . 👉


sticker قاعده عدالت تمام صحابه از نظر شیعه ، مغایر با آموزه های قرآن و سنت و در تضاد با حکم عقل و فطرت بوده و با عدالت خداوند تعارض دارد . صحابه مادامی که از دستورات خداوند و پیامبر (ص) و طریق حق عدول نکرده باشند مورد احترام و تجلیل شیعه می باشند مانند : عمار ، سلمان ، ابوذر و غیره ، اما هیچگاه امثال ولید که به حکم صریح قرآن ، مصداق بارز ( فاسق ) است و یا امثال معاویه که در مقابل امیرالمومنین (ع) دست به شمشیر برده و برادر جناب عایشه ( محمد بن ابی بکر) و نیز صحابه جلیل القدر ( حُجر بن عدی ) را به قتل رساند ، مورد احترام نخواهد بود . اجتهاد در مقابل نص نیز باطل می باشد .


sticker اهل سنت در مواجهه با صحابه دچار پارادوکس و تناقض رفتاری شده اند ، زیرا از یک طرف خود را ملزم به قاعده عدالت صحابه می دانند و ازسویی دیگر با احادیث صحیحی در منابع خود مواجه هستند که در مذمت صحابه وارد شده ، از جمله حدیث ذیل که درباره ابن ملجم لعنة الله علیه می باشد :

طبرانی که از علمای برجسته و محدثین سرشناس اهل سنت است در کتاب ( المعجم الکبیر
ج 8 حدیث 7311 ) روایت کرده :

رسول اکرم (ص) روزی به علی (ع ) فرمود :

آیا می دانی شقی ترینِ اُمَّت های اوّلین چه کسی می باشد ⁉️

علی (ع) عرض کرد ، آن مردی که ناقه ی حضرت صالح را پی کرد 🐪🔪

پیامبر (ص ) فرمودند : راست گفتی ، اما می دانی که شقی ترینِ اُمَّت های آخرین چه کسی است ⁉️

امیرالمومنین پاسخ داد شما بفرمائید :

پیامبر گرامی اسلام (ص) فرمودند :

آن فرد شقی ، همان کسی است که به تو در اینجا ضربه ای مُهلک خواهد زد و پیامبر (ص) با دستِ مبارک خود اشاره به فرق نازنین علی (ع) نمود .

👈 برای مشاهده سند ( اینجا ) کلیک کنید . 👉

تبصره : ابن حجر هیتمی در کتاب الصواعق المحرقه ( ج 2 ص 326 ) روایت فوق را صحیح و رجال آن را ثقه و مورد اطمینان می داند .

👈 برای مشاهده سند ( اینجا ) کلیک کنید . 👉

sticker این درحالی است که یکی از علمای بزرگ اهل سنت بنام  ابن حزم اندلسی در کتاب المحلّی ( ج 10 ص 484 ) در تجلیل از ابن ملجم می گوید :

ولَا خِلَافَ بَیْنَ أَحَدٍ مِنْ الْأُمَّةِ فِی أَنَّ عَبْدَ الرَّحْمَنِ بْنَ مُلْجَمٍ لَمْ یَقْتُلْ عَلِیًّا - رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ - إلَّا مُتَأَوِّلًا مُجْتَهِدًا مُقَدِّرًا أَنَّهُ عَلَى صَوَابٍ. وَفِی ذَلِکَ یَقُولُ عِمْرَانُ بْنُ حِطَّانَ شَاعِرُ الصِّفْرِیَّةِ:

یَا ضَرْبَةً مِنْ تَقِیٍّ مَا أَرَادَ بِهَا ... إلَّا لِیَبْلُغَ مِنْ ذِی الْعَرْشِ رِضْوَانًا

إنِّی لَأَذْکُرُهُ حِینًا فَأَحْسَبُهُ ... أَوْفَى الْبَرِّیَّةِ عِنْدَ اللَّهِ مِیزَانًا

اجماع همه ی علمای ما بر این است که ابن ملجم برای به شهادت رساندن علی (ع) اجتهاد کرده و خودش را برحق می دانست ، و عمران بن حطان چه خوب در ستایش از ابن ملجم سروده :

 آن مرد نیکوکار ( ابن ملجم ) در ضربتِ جانانه ای که به علی (ع) زد ، جز رسیدن به رضای خدا هدفِ دیگری نداشت و به درستی که ترازوی اعمال نیکِ ابن ملجم نزدِ خدا از همه ی مردم سنگین تر است  .

👈برای مشاهده سند ( اینجا ) کلیک کنید . 👉

تبصره :

1- ابن حزم استاد محی الدین عربی در مسائل کلامی و فقهی است و محمد حسن وکیلی در کتاب ( محی الدین عربی شیعه خالص ) ( ص 135) تصریح نموده که ابن عربی به شدت تحت تأثیر وی بوده است .

2-  بدیهی است انحرافات ابن عربی و عناد او با شیعه ، محصول نظام فکری اشخاصی مانند ابن حزم می باشد و از اینجاست که علامه سید جلال الدین آشتیانی (ره) از محی الدین عربی به  خصمِ الدّ شیعه تعبیر نموده است .

3- از این جماعت بیش از این هم انتظار نمی رود ، آنان سی سال قبل از جنایتِ ابن ملجم علیه اللعنه ، با رقم زدن صحنه ای فاجعه آمیز که منجر به شهادت زهرای مرضیه (س) شد ، ضربه کاری خود را به علی (ع) وارد نمودند .


      سی سالِ پیش ، جانِ علی (ع) را گرفته اند
     خنجر که مَردِ  کُشتنِ مولا نمی شود

     حالِ تو را فقط حسنت درک می کند
     دردی حریف ماتمِ زهرا  نمی شود

     دیگر طبیب ، زحمتِ بیخود نکش ، برو
     دردِ علی که بهتر از اینها نمی شود

     قبری در آسمان بکنید ای فرشته ها
     ماهِ شکسته روی زمین جا نمی شود


sticker برگرفته از درس گفتار علم کلام تطبیقی سید رضا نوعی ( حکیم ) sticker
 


امضاي حکيم

حذف آل محمد از صلوات توسط اهل سنت

سید رضا نوعی شنبه 05 مرداد 1398 تعداد بازدید : 1557 نظرات ( 0 )

stickerعلت حذفِ ( آلِ مُحَمَّد ) از صلوات ، توسطِ اهل سنّت stickersticker
stickerدر صحیحِ بخاری و صحیحِ مُسلم که از معتبرترین منابع اهلِ سنّت است ، روایت شده که اصحاب از رسول اکرم (ص) سئوال کردند که چگونه به شما صلوات بفرسیم sticker

👈پیامبر (ص) در پاسخ فرمودند : بگوئید : اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ عَلَى آلِ مُحَمَّدٍ 👉

📚(( صحیح بخاری ،کتاب احادیث الانبیاء حدیث 3370  ))(( تصویر بالا 👆 ))
📚 (( صحیح مسلم ،ص191، حدیث 405))

👈برای مشاهده ی حدیثِ صحیح مسلم ، اینجا کلیک کنید .👉


sticker برخی از علمای بزرگ اهل سنت ( بدون ذکر سند ) از پیامبر (ص) روایت کرده اند که ایشان فرمودند :

 
stickerبر من صلواتِ ناقص ( اَبتر ) نفرستید . سوال شد که صلواتِ ناقص چیست stickerپیامبر (ص) فرمودند این که فقط بگویید " اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّد " ،👈 بلکه باید بگویید اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ عَلَى آلِ مُحَمَّدٍ  "👉

📚الصواعق المحرقة،اِبْن‌ِ حَجَرِ هَیْتَمی‌ ،ج2،ص430 .
📚جواهر العقدین،ص217
📚کشف الغمة،ج1،ص325 فصل فی الامر بالصلاة علی النبی
📚القول البدیع،ص70 ط مکتبة الموید
📚شرف المصطفی،ج5،ص107


👈برای مشاهده ی سند از کتاب القول البدیع ، اینجا کلیک کنید .
👈برای مشاهده سند از کتاب شرف المصطفی ، اینجا کلیک کنید .


stickerعلیرغم مستندات گفته شده، وهابیت بطور مطلق و اهل سنت نیز در غیر از تشهدِ نماز ، ( آلِ مُحَمَّد ) را از صلوات حذف و (صَحْبِهِ ) را جایگزینِ آن نموده اند و یا بعضاً صلوات را بطورِ اَبتَر ( ناقص ) ادا می کنند ، مانند :  اَللّهُمَّ صَلِّ عَلَى النَّبِی . sticker
👈اما علت واقعی این حذف و اضافه ، آنهم بر خلافِ روایات صحیح و متواتر وارده ، چیست sticker

🔴علامه محمد بن اسماعیل صنعانی که از علمای برجسته ی اهل سنت است پاسخِ صحیح و در عین حال ، تأمل برانگیزی به پرسشِ فوق داده است .

 ایشان می گوید :

 حذفِ لفظِ  " آل " از صلوات ، آن طوری که در منابعِ معتبرِ حدیث می بینیم ، کارِ شایسته ای نیست .کیفیت صلوات فرستادن بر پیامبر (ص) نزد اهل حدیث ثابت است که جای هیچ گونه تردیدی باقی نمی گذارد .

👈 اما متأسفانه در ایامِ حکومتِ بنی امیه ، راویانِ حدیث از روی خطا و به بهانه ی تقیّه ، لفظ ِ ( آلِ محمد ) را از صلوات ، حذف نمودند  ، آنهم به این دلیل که امویان از آلِ مُحَمَّد و اهلِ بیتِ ایشان (صلوات الله علیهم اجمعین ) ، خوششان نمی آمد ، 👉

 
stickerمردم نیز از آن زمان ( حکومت امویان ) تاکنون همین رویه ی غلط را ادامه داده اند ، در صورتیکه این عمل ، هیچگونه دلیلِ مستدل و موجهی ندارد .sticker

📚(( کتاب سبل السلام  ، ج 1 باب صفة الصلاة ، ص 554))

👈برای مشاهده سند از کتاب سُبُلُ السَّلام ، اینجا کلیک کنید .👉


stickerبرگرفته از دروس علمِ کلامِ تطبیقی سید رضا نوعی ( حکیم )sticker


امضاي حکيم

سئوالی که چهارده قرن بی پاسخ مانده ؟!

سید رضا نوعی دوشنبه 30 اردیبهشت 1398 تعداد بازدید : 937 نظرات ( 1 )

stickerرسول اکرم (ص) فرموند :
 پس از من فتنه اي رُخ خواهد داد ، پس هر گاه چنين شد 👈( فَالْزَمُوا عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ ) 👉 مُلازمِ علي بن ابي طالب (ع) باشید و از او پیروی کنید ، او اولين كسي است در قيامت مرا مي بيند و با من مُصاحفه می کند . او با من در مَلأِ اَعلی خواهد بود . علی (ع) جدا كننده ی بینِ حق و باطل است .

📚(( تاریخ مدینه دمشق ابن عساکر ج 42 ص 450 ، کتاب معرفة الصَّحابه ابونعیم ، ص 3003 حدیث 6974، أُسُدُ الغابه ابن اثیر جذری ، ج 6ص284 ، الاصابه فی تمییز الصّحابه ابن حجر عسقلانی ج 7 ص 354، کنزالعُمّال ج 11 ص 612، مناقب خوارزمی ص 104، الاستیعاب ج 4 حدیث 3157))

شرح اجمالی حدیث :

🔘حدیث فوق را عده ی زیادی از علمای اهل سنت ، روایت نموده اند که در بالا فقط به برخی از آن منابع اشاره گردید .

🔘چون در حدیث مزبور ، کلمه ی ( فتنه ) بطور مُفرد ذکر شده فلذا بخوبی می توان آنرا به اولین فتنه پس از رحلت ( شهادت) پیامبر (ص) تطبیق نمود و آن نیست مگر 👈 فتنه ی بزرگِ سَقیفه 👉 که شالوده ی نفاق و تفرقه در عالم اسلام را رَقم زد و در حالیکه علی (ع) مشغول تدفین بدنِ مطهر پیامبر (ص) بود ، گروه خاصی به دعوا و نزاع بر سَرِ خلافت پرداختند تا بجائی که درب خانه ی علی (ع ) را آتش زده و تنها یادگار پیامبرشان یعنی زهرای مرضیه (س) را مضروب نمودند .
stickersticker

🔘اما آن سئوالی که بیش از چهارده قرن بی پاسخ مانده این است که :

👈 چرا برخی از اصحاب و نیز اکثر مسلمانان به راحتی رهنمودِ حیاتی رسولِ اکرم (ص) که تأکید فرمودند در فتنه ای که پس از من رُخ می دهد همراه علی (ع) و پیرو ایشان باشید را فراموش کردند و بجای
علی (ع) در کنار غاصبین ولایت و مخالفین ایشان قرار گرفتندstickerبراستی آنها مَسحورِ چه سِحری و مَفتونِ چه فریبی شدندsticker

🔘همچنین کلمه ی (فتنه ) در حدیث مذکور را می توان مطلق و شامل همه ی اختلافات و فتنه هائی که پس از پیامبر (ص) رُخ داد ، دانست ، اگر مسلمانان و حتی برخی از صحابه  به این سخنِ پیامبر (ص) که تصریح فرمود به هنگام بروز فتنه ، در کنار علی (ع) و مُلازمِ ایشان باشید ، عمل می کردند ، هرگز سقیفه ای بوجود نمی آمد و هیچگاه جنگ های خونین جَمَل ، صفین و نهروان رُخ نمی داد .

🔘به این توصیه ی پیامبر (ص) فقط تعدای از صحابه مانند ( کمیل ، سلمان ، عمار ، ابوذر ) و تعداد انگشت شماری دیگر از مسلمانان عمل نمودند .

🔘ای کاش این فراز از سخن رسول گرامی اسلام (ص) که فرمودند :( فَالْزَمُوا عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ ) را عموم مسلمانان جهان ، سرلوحه ی  زندگی خود و بعنوان جهادِ کبیرِ تلقّی نمایند .

🔘شایسته است (( إِلْزَمُوا عَلِيًّ )) بعنوان شعارِ وحدت بخشِ مسلمین قرار گیرد .

🔘بهترین راه مبارزه با استکبار جهانی ، وحدتِ مسلمین و پرهیز از تفرقه می باشد که ( فَالْزَمُوا عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ ) می تواند  محورِ اتحاد مسلمانان و اساسی ترین عامل رشد و تعالی امت اسلام باشد . ان شاء الله .

🔴یا امیرالمومنین :

 ما فارغیم از غمِ طوفانِ روزگار
 دریا  توئی ، سَفینه توئی ، ناخدا  توئی

stickerبرگرفته از دروس کلام تطبیقی سید رضا نوعی (حکیم )sticker


امضاي حکيم

با سخنِ أبی سعید خدری ، شیعه شدم

سید رضا نوعی جمعه 23 فروردین 1398 تعداد بازدید : 1037 نظرات ( 0 )

sticker محَمَّد كُرْد عَلی ( رئیس مجمع علمی عربی دمشق ، محقّقِ معاصر و دانشمندِ اهلِ سنت ) می گوید :

🔘منشاءِ پیدایشِ شیعه ، از عهدِ رسولِ خدا (ص) بوده و در حیاتِ ایشان ، همواره عده ی زیادی از بزرگانِ اصحاب به نامِ ( شیعه ) ، شهرت داشته اند :

 مانند : سلمان فارسی ، ابوذر غفاری ، عمّارِ یاسر ، حذیفه ، خُزَيْمَةَ بْنِ ثَابِت ، ابی ایوب انصاری ، خالدبن سعید ، قیس بن سعد و تعداد کثیری دیگر از صَحابه که اسامی آنها به تفصیل در کتاب ( الدرجات الرفیعه ، تالیف ابن معصوم ) مذکور است .

🔘یکی از معروف ترین صحابه ،که به مُوالاتِ علی (ع) شهرت دارد ، أَبِي سَعيدِ خُدْری است که همواره می گفت :

⚡️مسلمانان به انجامِ پنج واجب ، مأمور شدند ، امّا آنها به چهار واجب ، عمل کرده و متأسفانه پنجمین و مهمترین واجب را فراموش کردند ⁉️

از أبی سعید سئوال شد ، آن چهار واجبی که مردم به آن عمل کردند کدامند

ایشان پاسخ داد : نماز ، زکات و حج و روزه ی ماه رمضان .

⚡️از وی پرسیدند : پس آن پنجمین واجب که مهمترین آنها بوده و مردمان آنرا ترک نموده اند ، کدام است

أبِي سَعيدِ خُدْری پاسخ داد :

👈(وِلَايَةُ عَلِىِّ بْنِ أَبِيطَالِبٍ )👉

آن ولایتِ علی بن ابی طالب (ع) می باشد .

⚡️از أبی سعید پرسیدند : آیا ولایتِ علی (ع) هم ، مانند آن چهار عملِ مذکور ، واجب است ⁉️

ایشان پاسخ داد :  نَعَمْ هِيَ مَفْرُوضَةٌ مَعَهُنَّ

👈آری ، ولایت علی (ع) نیز مانند نماز ، زکات و حج و روزه ، واجب است .

📚((خُطَطِ الشَّام ، تألیف مُحمّدِ کُرد علی ، ج 6 ص 251 ))

ابن مَرْدَوَیْه ( عالم بزرگ اهل سنت ) نیز سخن أبِي سَعيدِ خُدْری را از قول ( أبی هارونِ عبدی ) نَقل کرده که راوی ( یعنی أبو هارون عبدی) تصریح می کند :

کنت اری رای الخوارج لا رای لی غیره، حتی جلست الی ابی سعید الخدری فسمعته یقول ...

👈یعنی : من با تعصب زیاد ، به افکارِ خوارج ( سلفی ها و ناصبی ها ) معتقد بودم  تا اینکه با شنیدن سخنِ (فوق ) از أبو سَعيدِ خُدْرِی ، از اعتقاد و افکار باطل خود پشیمان شده و از آن روز به بعد به جمع یاران ، مُوالیان و شیعیان علی (ع) پیوستم . 👉

📚((کتاب "ما نَزَلَ مِنَ القُرْآنِ فی عَلیّ " تألیفِ ابن مَرْدَوَیْه ص 72 حدیث 48))

**********
با هر طپشی که در دلِ آگاه است
یک نغمه ی لا اله الا الله است

هر جا که بلند است ندای توحید
گلبانگِ محمّداً رسولُ الله است

توحید و نبوت و امامت ، هر سه
در گفتنِ یک (علی وَلِِیُّ الله) است

sticker*****sticker******sticker

stickerبرگرفته از دروس کلام تطبیقی سید رضا نوعی (حکیم )


امضاي حکيم

تعداد صفحات : 8

درباره ما
سيد رضا نوعی حکیم
با سلام
سایت پیام شیعه برای تبیین معارف شیعه اثنی عشری و رساندن پیام حقانیت آن به گوش جهانیان می باشدکه مطالب آن در قالب مباحث تفسیری ، شرح احادیث ، شرح و نقد متون ادبی ، دروس معرفتی (عرفان نظری و عملی ) ، بررسی تطبیقی احادیث ، تقاسیر و مباحث کلام شیعه و پاسخ به شبهات دینی ، ارائه خواهد شد.
روح پدرم شاد که می گفت به استاد
فرزند مرا عشق بیاموز و دگر هیچ
سید رضا نوعی ( حکیم ) کانال تلگرام پیام شیعه ( حکیم )
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 292
  • کل نظرات : 96
  • افراد آنلاین : 8
  • تعداد اعضا : 38
  • آی پی امروز : 168
  • آی پی دیروز : 460
  • بازدید امروز : 279
  • باردید دیروز : 1,203
  • گوگل امروز : 20
  • گوگل دیروز : 160
  • بازدید هفته : 8,880
  • بازدید ماه : 5,137
  • بازدید سال : 311,386
  • بازدید کلی : 2,293,135