loading...

پیام شیعه | Shia

متفاوت ترین سایت مذهبی

گویند اگر باده خوری عرش بلرزد

سید رضا نوعی جمعه 03 فروردین 1403 تعداد بازدید : 2867 نظرات ( 0 )

**********

گویند اگر  مِی  بخوری ، عرش بلرزد
عرشی که به یک باده بلرزد به چه ارزد ؟
در خانه ی ما زیر زمینی است که در آن
یک خُم بخوری ، خشتی از آن نیز نلرزد

sticker********** sticker

 🛑👈شرح و توضیح ابیات فوق توسط سید رضا نوعی ( حکیم ) در ادامه 👇👇👇

🛑تفسیر شعر فوق :

✍️یکی از اعضای محترم سایت پیام شیعه و کانال تلگرام حکیم ، از این حقیر درباره شرح و تفسیر ابیات مزبور سئوال کرد ، که اینجانب در پاسخ به این دوست ارجمند مطالب ذیل را معروض داشتم :

🔵 اما تفسیرِ فرامتنی ( آزاد ) شعرِ فوق براساسِ هرمنوتیک و البته از دیدگاه بنده به نحو اجمال این است :

✔️در شعر مزبور بینِ (مِی) خوردنِ ظاهری و مِی خوردنِ عرفانی ( شرابا طهورا ) ، بنحو رندانه ای ، تقابل انداخته و ابتدا سخن اهل ظاهر را بیان می کند که مِی خواری موجبِ قهر خداوند و گناه بزرگی است . از این گناه با تعبیر عامیانه اگر مثلا فلان کار را بکنی عرشِ خدا می لرزد ، استفاده شده که نوعی تلمیح است .

✔️در ادامه و پس از طرح دیدگاه اهل ظاهر مبنی بر حرام بودنِ شراب که عرش خدا را می لرزاند ( کنایه از قهر خدا ) ، نوبت به طرح دیدگاه عارف حقیقی می رسد و آن این است که در خانه ما زیر زمینی هست که گر در آن یک خُم هم شراب بخوری ، خشتی از آن نمی لرزد تا چه رسد به عرش خداوند .

✔️این تعبیر در حقیقت اوج شعر و نهایت کنایه ی رندانه ای است که به اهل ظاهر شده ، که شبیه به این تعبیر توسط حافظ کرارا بکار رفته مانند :

بیا ای شیخ و از خُمخانه ما
شرابی خور که در کوثر نباشد

✔️استعاره زیر زمین نیز بخاطر آن بکار رفته که تمهیدی باشد برای تقابل با عرش ، وگرنه اهل عرفان حقیقی ، بی باکند و هیچ ترسی از عشق ورزیدن ندارند :

عاشق از زندان نترسد ، مِی بیار
بلکه از یرقوی سلطان نیز هم

🟣این زیر زمینِ خانه که اشاره می کند ، لطائفی دارد ، خانه همان بیت است که در آیه شریفه ( وَمَنْ يَخْرُجْ مِنْ بَيْتِهِ مُهَاجِرًا إِلَى اللَّهِ ) و یا آیه شریفه ( وَإِذْ بَوَّأْنَا لِإِبْرَاهِيمَ مَكَانَ الْبَيْتِ أَنْ لَا تُشْرِكْ بِي شَيْئًا وَطَهِّرْ بَيْتِيَ لِلطَّائِفِينَ وَالْقَائِمِينَ وَالرُّكَّعِ السُّجُودِ ) به اضافی تشریفی (یِ ) نسبت ، بیتی از آن تعبیر شده . در آیه اول نیز بیته ( خانه ی خودش ) که به خود شخص انتساب دارد .

این بیتی ( خانه ی من ) هم با ظاهر قابل تطبیق است که همان بیت الله (کعبه ) می باشد و به ابراهیم دستور تطهیر آن برای طائفین و نمازگزاران داده شده و هم این بیتی می تواند کنایه از قلب انسان باشد که اگر از غیر خدا پیراسته شود ، محل نزول ملائکه الله و عنایات حضرت حق می گرد ( خانه خالی کن بُتا ، تا منزل جانان شود )

القلبُ حَرَمُ اللّه  ، فلا تُسْكِنْ حَرَمَ اللّه  غَيرَ اللّه ( دل حرم خداست ، پس در حرم خدا، غير خدا را ساكن مكن )

✔️حالا در شعر مزبور می گوید در خانه ما ، یعنی در خانه دلِ من ، زیر زمینی است ، این زیر زمین نیز کنایه از لایه پنهانِ دل است که از آن به ( سِرّ ) تعبیر می گردد . اگر چه این لایه پنهان مراتبی دارد که به هفت بطن از آن تعبیر شده که بخاطر اجتناب از تطویل کلام از ذکرش صرفنظر می کنم .

منظور شعر این است که در حریم دل و سِرِّ سویدای خود ، مدام شراب عشق می نوشم ، آنهم نه یک جام بلکه با خُم ، ( کنایه از سعه صدر عارف است ) .

شگفتا که این شراب نوشیدن من نیز حتی خشتی از این زیرزمین را نیز نمی لرزاند . حالا ممکن است بگوئیم ، آن عرش خدا بود و این ، خانه دل است که با زیرزمین خانه از آن یاد کرد ، خب ، ربطش با یکدیگر چیست ؟ 

👈ارتباط آن این است که قلب مومن نیز یکی از مصادیق عرش می تواند باشد ، ( قَلْبُ الْمُؤْمِنِ عَرْشُ الرَّحْمَنِ )

✔️در این شعر می خواهد بگوید که ای اهل ظاهر ، من در حریم و محفل قلب و دلِ خود که عرش الرحمن است ، مدام به باده گساری مشغولم بلکه ساقی من نیز پروردگار من است ( و سقاهم ربهم شرابا طهورا ) . 

👈این خانه دل نمی لرزد که هیچ ، بلکه در نهایت آرامش نیز هست زیرا مصداق آیه شریفه  ( الَّذِينَ آمَنُوا وَ تَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِكْرِ اللَّهِ أَلا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ ) گردیده است .

✔️این شراب ، یک سابقه ازلی دارد که عارف واقعی در عالَمِ اَلَست ، 👈چشمِ دلش👉 به جمالِ معشوق ازلی روشن شد و به پاسخ الست بربکم ، جوابِ بلی داد و تا ابد مدهوش این نگاه مستانه است :

همه عُمر ، برندارم ، سر از این خُمارِ مستی
که هنوز من نبودم که تو در  دلم نشستی

ه—————-

خرّم دلِ آن که همچو حافظ ،
 جامی ز مِیِ الست گیرد

👈عارف همچنان بی تابی می کند تا در آتی نیز با نیل به لقاء الله ، جام طهورِ دیگری از دستِ ساقی که در حقیقت پروردگارِ و رب العالمین است ، به حکم ( وَسَقَاهُمْ رَبُّهُمْ شَرَابًا طَهُورًا ) بنوشد ، (اَللّهُمَّ ارْزُقْنا )

✔️شیخ بهائی نیز شرط مسلمانی را در همین شراب می داند :

زاهدی به میخانه ، سرخ رو  ز  مِی   دیدم 
گفتمش مبارک باد بر تو این مسلمانی

والسلام


امضاي حکيم

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
سيد رضا نوعی حکیم
با سلام
سایت پیام شیعه برای تبیین معارف شیعه اثنی عشری و رساندن پیام حقانیت آن به گوش جهانیان می باشدکه مطالب آن در قالب مباحث تفسیری ، شرح احادیث ، شرح و نقد متون ادبی ، دروس معرفتی (عرفان نظری و عملی ) ، بررسی تطبیقی احادیث ، تقاسیر و مباحث کلام شیعه و پاسخ به شبهات دینی ، ارائه خواهد شد.
روح پدرم شاد که می گفت به استاد
فرزند مرا عشق بیاموز و دگر هیچ
سید رضا نوعی ( حکیم ) کانال تلگرام پیام شیعه ( حکیم )
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 292
  • کل نظرات : 96
  • افراد آنلاین : 7
  • تعداد اعضا : 38
  • آی پی امروز : 290
  • آی پی دیروز : 427
  • بازدید امروز : 1,559
  • باردید دیروز : 1,000
  • گوگل امروز : 136
  • گوگل دیروز : 112
  • بازدید هفته : 10,531
  • بازدید ماه : 34,519
  • بازدید سال : 340,768
  • بازدید کلی : 2,322,517