loading...

پیام شیعه | Shia

متفاوت ترین سایت مذهبی

پرستش عاشقانه

سید رضا نوعی چهارشنبه 26 مهر 1396 تعداد بازدید : 541 نظرات ( 0 )

 

(( پرستشِ عاشقانه ))



🕌حضرت علی (ع) می فرمایند :

« اِلهِى مَا عَبَدْتُكَ خَوْفاً مِنْ عِقابِكَ وَ لا طَمَعاً فى جَنَّتِكَ وَ لكِنْ وَجَدْتُكَ اَهْلا لِلْعِبادَةِ فَعَبَدْتُكَ »

🌺 ترجمه :

((خدايا، تو را به جهت ترس از عذابت و یا طَمَعِ در بهشت ، عبادت نكردم ، بلكه تو را   می پرستم ، برای اینکه شایسته ی پرستش هستی .))

🍂بحارالأنوار، ج 41 ، ص  14 🍂

 💥با هوس عاشقِ آن چشمه ی نوریم هنوز
 🐪وای و صد  وای ، کزین قافله دوریم هنوز

 🌸 نه کمالِ دگران دیده ، نه نُقصان در خویش
 ⚗️ ای فَلَک ، آینه بُگذار که کوریم هنوز 😎

 🗡زنده کُش بوده و با مُرده پَرَستی شادیم😃
🍙 این گواه است که ما عاشقِ گُوریم هنوز

🔥 دوزخی تا نَبُوَد ، سویِ عبادت نرویم
💪 خود گواه است که ما بنده ی زوریم هنوز

🙏 راحتِ خویشتن از دستِ قَضا میجوئیم
🌊 تشنه لب بر سَرِ این بِرکه ی شوریم هنوز


امضاي حکيم

شرح دعای عرفه

سید رضا نوعی جمعه 21 مهر 1396 تعداد بازدید : 581 نظرات ( 0 )

 

🌺🚩(( شرحِ فرازی از دعای عرفه ی اباعبدالله الحسین ))🚩🌺



((عَمِيتْ عَينٌ لا تَراكَ علَيها رَقيبا ))


⚡️متأسفانه این فراز از دعای عرفه ، غالبا بصورتِ نادرست ، اینطور ترجمه شده که :

👈 ((خداوندا : كور باد چشمى كه تو را بر خود ناظر و نگهبان نبيند )).

✍🏼 حال آنکه این جمله ، نفرين نيست ، تا آنکه كسي در ترجمه‌ی آن بگويد:

😔🔥: (خدایا : کور باد چشمی كه تو را نبیند .)

🌹بلكه جمله‌ی اِخباری است و لذا در ترجمه‌ ی آن بايد گفت:

🕊(( خداوندا : ديده‌ای كه تو را ، هم اکنون نمی بيند ، كور است. ))😵

تبصره :

عارف ، کسی است که جلوه ی معشوق را در جهانِ پیرامونی ( آفاق ) و عالَمِ درونِ خویش ، مشاهده نماید و کسی که اینچنین نیست ، از بینائی ، مَحروم و دیده ی باطنش ، کور می باشد .

🔰ومَن كَانَ فِي هَٰذِهِ أَعْمَىٰ فَهُوَ فِي الْآخِرَةِ أَعْمَىٰ وَأَضَلُّ سَبِيلًا (72 اسراء)

 عارف بالله ، مُدام غرقِ مشاهده ی جمالِ دلآرای معشوقِ خویش و جلوه های اوست .

💃با صد هزار جلوه برون آمدی که من
👁با صد هزار ، دیده تماشا کنم ترا

 ه  🍂****** 🍂

😍دیده را فایده آنست که دلبر بیند          
🔥ور نبیند ، چه بُوَد فایده بینایی را

 

🖍در روايتي از حضرت رسول (صلي الله عليه وآله و سلم) درباره احسان سؤال شد، فرمودند:

(أن تَعبُدَ اللهَ کَأنَّکَ تَرَاهُ فَإن لم تکُن تراهُ فانَّهُ يَرَاک )

یعنی :مقام ِ احسان آن است که ، به گونه اي خدا را عبادت کني که گويا او را مي بيني! که اگر تو او را نمي بيني، او تو را مي بيند.

🌻دقت بفرمائید ، پیامبر (ص) برای مقام احسان (که بالاترین مرز یقین است ) دو مقام را مشخص می فرمایند :

1- اینکه خدای را طور عبادت کنی که (( کَأنَّ یعنی گویا)) او را می بینی .

2-مرتبه ی پائین تر اینکه ، خدای را طوری عبادت کنی که (باور داشته باشی) او ترا می بیند .

🌿اما مرتبه ی بالا تر از کَأنَّ ، مرتبه ی (أَنَّ یعنی به تحقیق ) است ، این مرتبه بالا ترین مقام یقین است ، همان فرموده ی مولا امیرالمومنین که فرمود  :

((ما کُنتُ أعبُدُ رَبَّاً لَم أرَه؛ من خدايي را که نبينم عبادت نمي کنم  ))

🔸دلی کز معرفت نور و صفا دید                 

به هرچیزی رسید ، اول خدا دید 


  امیرالمومنین علی (ع) می فرماید :

🕌 ما رأیتُ شَیاً الاّ  قد رأَیتُ الله قَبلَهِ  وَ بَعدِهِ وَ مَعَه .

📝 یعنی : (هیچ چیز را ندیم ، مگر اینکه ، جلوه ی خدا را قبل از آن ، بعد از آن و با آن ، مشاهده کردم ) .

🌤در برخی نَقل ها ، تعبیرِ ( وَ فِیهِ) دارد ، یعنی : (در آئینه ی وجودی آن شیء ، خدا را مشاهده کردم ).

  زبانِ حال و مرتبه ی موسی (ع) این است که :

🌋چو رسی به طورِ سینا ، اَرِنی بگوی و مَگذر
🙏که بیارزد این تمنّا ، چه تَری چه لَن تَرانی

👈اما این کجا و مقامِ علی (ع) کجا ، که این بیت ، زبانِ حالِ ایشان است :

🌋 چو رَسی به طورِ سینا ، اَرِنی بگوی و بُگذر
😘 به کسی که دیده رویش ، چه جوابِ لَن تَرانی

☀️یعنی : موسی ، از شهودِ جمال محبوب محروم بوده و لذا درخواست دیدار می کند ، اما به او پاسخ می دهند که ( لَن تَرانی )، ولی علی (ع) ، می فرماید :

من خدائی را که نبینم نمی پرستم . ببین تفاوتِ رَه از کجاست تا به کجا.😳

(( برگرفته از دروسِ عرفانِ اهل بیت (ع) توسط سید رضا نوعی ، متخلص به حکیم ))


امضاي حکيم

عبارات مشهوری که حدیث نیست ! ( 2 )

سید رضا نوعی شنبه 08 مهر 1396 تعداد بازدید : 1236 نظرات ( 0 )

👈(( عباراتِ مَشهوری که حدیث نیست ! ... (2) ))🔥


✍🏼جمله ی معروف: « إِنَّ الْحُسَیْنَ مِصبَاحُ الْهُدی و سَفِینَةُ النَّجاة »، با این لفظ ، در منابع حدیثِ معتبر ، نیامده است. 😳

📚آنچه در متونِ معتبرِ حدیثِ ما ( شیعه ) آمده دو تعبیرِ زیر است :

🌺1- « إِنَّ الْحُسَیْنَ بْنَ عَلِیٍّ فِی السَّمَاءِ أَکْبَرُ مِنْهُ فِی الْأَرْضِ وَ إِنَّهُ لَمَکْتُوبٌ عَنْ یَمِینِ عَرْشِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِصْبَاحُ هُدًی وَ سَفِینَةُ نَجَاةٍ »

🌿( عیون أخبار الرضا علیه السلام، ج ‏1، ص 59 – 64 )🌿

🌸2- « إِنَّ الْحُسَیْنَ بْنَ عَلِیٍّ فِی السَّمَاءِ أَکْبَرُ مِنْهُ فِی الْأَرْضِ فَإِنَّهُ مَکْتُوبٌ عَنْ یَمِینِ الْعَرْشِ مِصْبَاحٌ هَادٍ وَ سَفِینَةُ نَجَاة ».

🍂( کمال الدین و تمام النعمة، ج‏1، ص: 264- 269  - إعلام الورى، ص400 ) 🍂

📚اما جمله ی معروفِ « إنّ الحسین مصباح الهدی و سفینة النجاة » را که اکنون بعنوان یک شُعار ، مطرح می باشد ، مرحوم سید هاشم بحرانی در کتاب مدینة المعاجز الائمة آورده و دیگران نیز از ایشان نقل کرده اند .

👈با بررسی بعمل آمده مرحوم سید هاشم ، عبارت فوق را از منابع معتبر اشاره شده با عین عبارت نیاورده بلکه صرفاً نقل به معنا نموده است .😳

🍁( مدینة معاجز الأئمة الإثنی عشر، ج4، ص  52)🍁

🌹حدیث سفینه بنابر نقل ابوذر غفاری از پیامبر(ص)، این چنین است:

⛵️إنَّمَا مَثَلُ أَهْلِ بَیتِی فِیکُمْ کَمَثَلِ سَفِینَةِ نُوحٍ، مَنْ دَخَلَهَا نَجَی، وَ مَنْ تَخَلَّفَ عَنْهَا غَرِقَ .
 
🌧(ترجمه: مَثَل اهل بیت من در میان شما کشتی نوح است، هر کس به این کشتی داخل شود نجات می‌یابد، و هر کس جا بماند، غرق می‌شود.)

📖حاکم نیشابوری در کتاب المستدرک خود بعد از نقل این حدیث از ابوذر غفاری تصریح می‌کند که بنا بر معیارهای مسلم نیشابوری، این روایت صحیح است.

🌱((حاکم نیشابوری، المستدرک، ج ۲ ص 273))🌱

✅ در اینجا سخن خود را با شعری زیبا از امام محمد شافعی ( یکی از رؤسای اربعه ی فقهی اهل سنت ) به پایان می رسانیم :

🤔و لَمَّا رَأيتُ النَّاسَ قَد ذَهَبَت بِهِم
🔥مذَاهِبُهُم فِي أبحُرِ الغَيِّ وَ الجَهلِ

🏊ركِبتُ عَلَي اسمِ الله فِي سُفُنِ النَّجَا⛵️
🕌و هُم آل بَيتِ المُصطفَي خَاتَمِ الرُّسُلِ

🙏و أمسَكتُ حَبلَ اللهِ وَ هُوَ وَلاءُهُم😘
🔰كما قَد أُمِرنَا بالتَمسُّكِ بِالحَبل

👈همانطوریکه می بینید، شافعی در بیت دوم بالا،صراحتاً اذعان می نماید که از نظر او کِشتی نجات ( سُفُنِ النَّجا ) فقط اهل بیت پیامبر ( ص ) می باشند

👨‍💻(( برگرفته از دروسِ فِقه الحدیث ، توسط سید رضا نوعی ، متخلص به حکیم ))


https://t.me/hakim 🕊


امضاي حکيم

عبارات مشهوری که حدیث نیست !

سید رضا نوعی شنبه 08 مهر 1396 تعداد بازدید : 1729 نظرات ( 0 )

👈(( عباراتِ مَشهوری که حدیث نیست ! ... ))🔥


🤔ضرب‏ المثل معروفی است که می‏گوید: « رُبَّ مَشهورٍ لا اَصلَ لَه »

💨یعنی : چه بسیار امورِ مشهوری که فاقد اصل و ریشه می باشد.

✍🏼 در موضوع قیام عاشورا نیز ، عباراتی توسط برخی مداحان از روی عدم آگاهی و یا بنا به نقل از مقاتلی ضعیف و مَشحون از تحریف مانند : («ابي‌مخنف»، «اسرارالشهادة»، «نورالعين»، «منتخب طريحي») در اذهان جامعه رواج یافته که ضمن تحریف در واقعه عاشورا ، این عبارات بعنوان حدیث ، تَلَقِّی گردیده است .

✅ ما در اینجا بمنظور تنویری اذهان ، به چند نمونه از این موارد اشاره می نمائیم :

شرح تفصیلی در ادامه مطلب
 


امضاي حکيم

چرا به حضرت زهرا ، محدثه میگویند ؟!

سید رضا نوعی جمعه 06 اسفند 1395 تعداد بازدید : 1025 نظرات ( 1 )

السَّلاَمُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا الْمُحَدَّثَةُ الْعَلِيمَةُ  

( اقبال الاعمال، ص 624؛ بحارالانوار، ج 97، ص 199-195. )

یکی از القاب حضرت صدیقه ی کُبری ، ( مُحَدَّثه ) می باشد که آنرا به دو اعتبار می توان لحاظ نمود :

1- مُحَدِّثه ( به كسر دال و تشديد آن ) به معناى «سخن گوينده» است و این لقب بدان جهت به آن حضرت داده شده که ایشان در رَحمِ مادرش ( حضرت خدیجه سلام الله علیها ) با او سخن می گفته و مصاحبت می نموده است .

شرح در ادامه مطلب

 


امضاي حکيم

تعداد صفحات : 7

درباره ما
سيد رضا نوعی حکیم
با سلام
سایت پیام شیعه برای تبیین معارف شیعه اثنی عشری و رساندن پیام حقانیت آن به گوش جهانیان می باشدکه مطالب آن در قالب مباحث تفسیری ، شرح احادیث ، شرح و نقد متون ادبی ، دروس معرفتی (عرفان نظری و عملی ) ، بررسی تطبیقی احادیث ، تقاسیر و مباحث کلام شیعه و پاسخ به شبهات دینی ، ارائه خواهد شد.
روح پدرم شاد که می گفت به استاد
فرزند مرا عشق بیاموز و دگر هیچ
سید رضا نوعی ( حکیم ) کانال تلگرام پیام شیعه ( حکیم )
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 292
  • کل نظرات : 96
  • افراد آنلاین : 7
  • تعداد اعضا : 38
  • آی پی امروز : 380
  • آی پی دیروز : 427
  • بازدید امروز : 2,838
  • باردید دیروز : 1,000
  • گوگل امروز : 170
  • گوگل دیروز : 112
  • بازدید هفته : 11,810
  • بازدید ماه : 35,798
  • بازدید سال : 342,047
  • بازدید کلی : 2,323,796