loading...

پیام شیعه | Shia

متفاوت ترین سایت مذهبی

تفسیر کوثر فاطمه (سلام الله علیها) در آئینه ی ابجد

سید رضا نوعی چهارشنبه 08 اسفند 1397 تعداد بازدید : 1885 نظرات ( 0 )

🔴معنی کوثر از نگاه اهل سنت


 مفسرِ بزرگ اهل سنت ، نظام الدین نیشابوری در باره ی معنی کوثر می فرماید :

👈منظور از کوثر در قرآن ، فرزندان پیامبر (ص) از صُلبِ فاطمه (س) است 👉

زیرا سوره ی ( کوثر ) در پاسخ به کسی نازل شده که به پیامبر (ص) بخاطر نداشتن فرزند ، طعنه می زد ،

💥پس معنی کوثر ، آن است که خدا به رسول اکرم (ص) ، نسلی عطا فرموده که علیرغم کشته شدن تعداد زیادی از آنها ، همچنان در طول زمان های متوالی ،باقی هستند ولی از بنی امیه ، احدی باقی نمانده ،

💥اگر با دقت نگاه کنی خواهی دید تا چه اندازه بینِ ایشان ، علمای بزرگ وجود دارد مانند :

( امامان ) باقر ، صادق ،کاظم ، رضا ، تقی ، نقی و  زکیّ (عسگری ) علیهم السلام  و  امثالهم .

📚(( تفسیر غرائب القرآن ج 6 ص 576))

تبصره :

🔘عبارت بالا ، سخنِ فخر رازی در تفسیر مفاتیح الغیب (ج32 ص 124) می باشد که نظام الدین نیشابوری آنرا عیناً بشرح فوق ، گزارش نموده است .

🔘بر اساس محاسبه ی ابجدِ وضعی ، ( کوثر ) برابر است با عدد (60)


👈و عدد 60 نیز برابر است با ( هی فاطمه ) 👉

( یعنی فاطمه همان کوثر ) می باشد .

🔘بر اساس محاسبه ی ابجد کبیر ( انا اعطیناک ) برابر است با عدد ( 213 )


👈که عدد (213) نیز معادل است با ( زهرا ) سلام الله علیها 👉

یعنی :ای پیامبر (ص) ، ما بتو  زهرا (س) را عطا فرمودیم .


*******
  تلفیقِ نَهرِ کوثر و اموجِ سلسبیل
  پیوندِ پاکِ سوره ی
یاسین و کوثر است

*******


امضاي حکيم

فاطمه (س) و آیه تطهیر از نگاه اهل سنت

سید رضا نوعی دوشنبه 06 اسفند 1397 تعداد بازدید : 1047 نظرات ( 0 )

🔴 فاطمه سلام الله علیها ، محورِ آیه ی تطهیر   

sticker  محّدثِ بزرگِ اهلِ سنت ، حاکم نیشابوری روایت کرده :

📜 هنگامی که رسول خدا (ص) مشاهده نمود ، رحمتِ خداوند ( یعنی وحی ) در حالِ فرود آمدن است، فرمود :

نزدِ من بیاورید ! (صفیه) گفت : چه کسی را ای رسول خدا ؟

⚡️ فرمود : اهل بیتِ من ،علی، فاطمه، حسن و حسین را بگوئید نزدِ من آیند .

آن گاه که ایشان آمدند ،پیامبر اکرم (ص) (کساء) خویش را بر آنها افکند و سپس دستهای مبارکش را بلند کرد و فرمود :

🙏 خداوندا ، اینان ( آلِ ) من می باشند ، پس بر محمد و آلش درود فرست ، ‌

👈 آنگاه خداوند متعال این آیه ی را نازل فرمود :

 (إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا ).

📚(( المستدرک علی الصحیحین ، حاکم نیشابوری ج 3 ص 160))

(( تصویر بالا sticker ))

 ✅تحلیل اجمالی حدیث :

حاکم نیشابوری ، می گوید :هذا حدیث صحیح الاسناد ،

یعنی : سند این حدیث صحیح است و در ادامه تأکید می کند این حدیث ،نحوه ی درستِ صلوات فرستادن به اهلِ بیت و آلِ پیامبر (ص) را به همگان می آموزد که همانند پیامبر (ص) آنطوری که در متن حدیث آمده ، می بایست بگوئیم :


sticker( أللّهمّ صَلِّ عَلی مُحمَّدٍ و عَلی آلِ مُحَمَّد )sticker

🔘 اما متاسفانه برخی ( آل ) را حذف و به جای آن ( اصحاب ، صحبه) را جایگزین نموده اند ❗️

حال آنکه از مجموع 353 حدیثی که در مورد صلوات ،در منابع معتبرِ اهل سنت وجود دارد حتی یک مورد نیز صلواتِ بر اصحاب ، وارد نشده ❗️
sticker

💥بلکه از صلوات فرستادنِ بدونِ ( آل ) بعنوانِ صلواتِ اَبتَر و ناقص یادشده و از آن نهی گردیده است . 🚫

📚(( الصواعق المُحرقه ج 1 ص 430))

🔘محورِِ آیه ی تطهیر ، زهرای اَطهَر (س) است ، کما اینکه در حدیثِ معتبر کساء نیز ، خداوند پنج تنِ آلِ عَبا را با محوریتِ زهراء (س) به جبرئیل معرفی می کند :

👈فقالَ عَزَّوَجَلَّ هُمْ اَهْلُ بَیتِ النُّبُوَّةِ ... هُمْ فاطِمَةُ وَ اَبُوها وَ بَعْلُها وَ بَنُوها فَقالَ جِبْراَّئیلُ یا رَبِّ اَتَاْذَنُ لی اَنْ اَهْبِطَ اِلَی الارْضِ لاِکونَ مَعَهُمْ سادِساً ...

🔘آیه ی تطهیر ، در شأنِ اهلِ بیت و آلِ پیامبر (ص) نازل شده و ایشان نیز در حدیثِ فوق به بهترین شیوه ، مصادیقِ عینی آن ( یعنی علی ، فاطمه ، حسن و حسین ) علیهم السلام را مشخص فرموده اند. در روایت دیگری نیز در منابع اهل سنت به همین موضوع تصریح شده :

قال رسول اللّه صلى الله علیه وآله: «أُنْزِلَتْ آیَةُ التطْهِیرِ فِیْ خَمْسَةٍ فِیَّ، وَفِیْ عَلیٍّ وَحَسَنٍ وَحُسَیْنٍ وَفاطِمَة».

یعنی : پیامبر (ص) فرمودند : آیه ی تطهیر در خصوص 5 نفر نازل شد: ( بر من و علی و حسن و حسین و فاطمه علیهم‌السلام ).

📚(( إسعاف الراغبین ص 116 و صحیح مسلم، كتاب فضائل الصحابة ))

🔘تاکنون حتی یک حدیث هم از طریق اهل سنت وارد نشده که همسرانِ پیامبر (ص) نیز مشمولِ این آیه باشند بلکه بالعکس ، عایشه و ام سلمه ، خود روای حدیثِ کساء می باشند .

📚( صحیح مسلم ج4 ص 1883) ( السنن البیهقی، ج۲ ص۲۱۲) ( تفسیر طبری، ج۲۰،ص۲۶۳ )( تفسیر ابن کثیر ج۳،ص۴۹۳ )(تفسیر الدرالمنثور،سیوطی ج۶،ص۶۰۵)


امضاي حکيم

فدک هدیه اختصاصی پیامبر به فاطمه

سید رضا نوعی چهارشنبه 10 بهمن 1397 تعداد بازدید : 746 نظرات ( 1 )

🔴فدک ، هدیه ی اختصاصی پیامبر (ص) به فاطمه (س)sticker


stickerاین فقط اعتقاد شیعه نیست ، علمای اهل سنت نیز همین را می گویند .


🔘ابن حجر عسقلانی در کتاب ( المطالب العالیه ) از ابوسعید خدری روایت کرده که وقتی آیه ی (وَآتِ ذَا الْقُرْبَى حَقَّهُ ) (سوره اسراء آیه 26) نازل گردید :


( دَعَا رَسُولُ الله صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ فاطمة رَضِیَ الله عَنْها وَأَعْطَاهَا فَدَکًا)
stickerپیامبر (ص) فاطمه (س) را خواست و فدک را به ایشان بخشید .
📚(( المطالب العالیة بزوائد المسانید الثمانیة ج15 ص192...🔙 تصویر فوق
sticker ))

🔘این موضوع را سایر علمای سرشناس اهل سنت نیز روایت کرده اند ، از جمله : sticker
stickerسیوطی در تفسیر الدر المنثور  ج 5 ص 273 همین روایت را آورده .
stickerحاکم حسکانی در شواهد التنزیل ج 1 ص 441
((بنابه نَقلِ ایشان ، پیامبر (ص) در ادامه فرمودند : هَذَا قَسْمٌ قَسَمَهُ اَللَّهُ لَكِ وَ لِعَقِبِكِ . یعنی : این فدک را خداوند روزی تو و ذریه ی تو قرار داده ))

sticker ابویعلی در مُسند  ج 2 ص334 گفته: (دَعَى النَّبِيُّ صلي الله عليه وسلم فَاطِمَةَ وَأَعْطَاهَا فَدَكَ.)
stickerمسعود البغوي در تفسیر معالم التنزیل ج4 ص197باستناد حدیث منقول از پیامبر (ص) به همین موضوع تصریح کرده .

:محمد شوکانی در کتاب فتح القدیر ج 3 ص 224  از ابن عباس روایت کرده sticker

لما نزلت (وآت ذا القربى حقه) أقطع رسول الله صلى الله عليه وسلم فاطمة فدکا(یعنی : وقتی که آیه ی مزبور نازل شد ، پیامبر صلی الله علیه و آله فدک را به فاطمه تخصیص داد . )

stickerتو خود حدیثِ مفصل بخوان از این مُجمَل

stickerحقِّ ذِی القُربی اَدا  شد بعدِ تو  یا مصطفیsticker
stickerکوثرِ  قرآن  فدا  شد بعدِ  تو یا مصطفیsticker
stickerتازیانه خوردن و ناله کشیدن از جگر stickersticker
stickerقسمتِ آل عبا شد بعدِ تو یا مصطفی sticker

sticker******sticker
stickerقضاوت منصفانه با شما sticker


امضاي حکيم

🔴اهل سنت نیز می گویند در قیامت از ولایتِ علی (ع) سئوال می شود .


stickerتعجب نکنید ⁉️


👈این را یکی از علمای سرشناسِ اهل سنت ، ( ابن حجرِ هیثمی ) می گوید ❗️


 شرح ماجرا :


ابن حجر هیثمی ، علیرغم اینکه از دشمنان سرسختِ شیعه می باشد و کتابِ«الصَّواعِق‌ُ المُحْرِقَه عَلَی اَهْل‌ِ الرّفْضِ و البِدَعِ و الزّنْدِقَه» را بر علیه شیعه تألیف نموده ، در مورد معنی آیه 24 سوره صافات (وَقِفُوهُمْ ۖ إِنَّهُمْ مَسْئُولُونَ) از قول پیامبر (ص) روایت کرده :


أخرج الديلمي عَن أبي سعيد الْخُدْرِيّ أَن النَّبِي صلى الله عَلَيْهِ وَسلم قَالَ : وقفوهم إِنَّهُم مسؤولون عَن ولَايَة عَليّ . و کأن هذا هو مراد الواحدی بقوله روی فی قوله تعالى  (وقفوهم إنهم مسؤولون) أی عن ولایة علی وأهل البیت.


رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند:

👈مردم متوقف می‌شوند تا در مورد ولایت علی (علیه السلام) از آن‌ها پرسیده شود.


و این همان کلام واحدی است که گفته : آنها را متوقف سازید که باید بازپرسی شوند یعنی از ولایتِ علی (ع) و اهل بیت [علیهم السلام] ، سوال می شود.


📚(( الصواعق المحرقة، تألیف ابن حجر مکی، جلد ۲، صفحه ۴۳۷، چاپ مؤسسة الرسالة ...🔙 تصویر فوق👆))


🔘سایر علمای بزرگ اهل سنت نیز به اینکه در قیامت از ولایت علی (ع) و اهل بیت (ع) سئوال می شود صراحتاً اذعان و اعتراف نموده اند:
stickerبعنوان نمونه 👇👇👇


📚(( آلوسی ، روح المعاني في تفسير القرآن العظيم، ج‏12، ص 78 - جمال الدین الزرندی الحنفی ،کتاب نظم درر السمطین فی فضائل المصطفى والمرتضى والبتول والسبطین، ص 144 - تذکرة الخواص، سبط بن جوزی، منشورات رضی، نجف اشرف: ص  22 - الحاکم الحسکانی، شواهد التنزیل، ج 2، ص 162- قندوزی حنفی کتاب ینابیع الموده لذوی القربى، ج ۱، ص334- ابن مردویه ، کتاب مناقب علی بن أبی طالب (ع) وما نزل من القرآن فی علی (ع)ص312- المناقب الخوارزمی ص 275- فرائد السمطین للجوینی، ج 1، ص - 289- الریاض النضرة، ج 3، ص116 ))

👈اکنون قضاوتِ منصفانه با شما 👉

ما بی علی ، بهشتِ خدا را نخواستیم 
 اصلاً
بهشت ، دیدنِ رُخسارِ حیدر  است

                                                                                      
sticker..... sticker.....sticker


امضاي حکيم

قبولی توبه آدم به احترام اهل بیت (ع)

سید رضا نوعی سه شنبه 25 دی 1397 تعداد بازدید : 780 نظرات ( 0 )

🔴قبولی توبه ی آدم (ع) به حُرمَتِ اهلِ بیت (ع)⁉️

sticker تعجب نکنید sticker


🔘این فقط حرفِ شیعه نیست ،بلکه دانشمندانِ بزرگِ اهل سنت نیز همین اعتقاد را دارند :
stickerجلال الدین سیوطی ، مفسر و مُحدّثِ بزرگِ اهلِ سنت ، در تفسیر معروفش ( الدر المنثور ) این حدیث را ذیل آیه 37 سوره ی مبارکه ی بقره آورده :


ابن عباس گويد : از پيغمبر(ص) پرسيدم ، كلماتى كه آدم از پروردگارِ خود دريافت نمود و به بركتِ آن كلمات ،خداوند توبه ی آدم را پذيرفت چه بود ؟


پیامبر (ص) فرمود :


👈 آدم ، خدا را به حقِّ محمّد و على و فاطمه و حسن و حسين خواند ، تا توبه‌اش را بپذيرد و خداوند نیز توبه‌اش را ( به احترامِ آنها ) قبول كرد.


📚( الدر المنثور في تفسير المأثور، سیوطی ج‏1،ص 60 ،61 )


stickerحاکم نیشابوری( محدث بزرگ اهل سنت )در مورد این حدیث گفته : هذا حديث صحيح الاسناد.


 یعنی 👈اين حدیث از نظر سند ، کاملا صحيح است .👉


📚( حاکم نيشابوري ، المستدرک  ج 2 ، ص 672 ، ح 4227 )

🔘ابوسعید ابوالخیر که شافعی مذهب است فرموده :


یا رب به محمد و علی و زهرا
یا رب به حسین و حسن و آلِ ‌عَبا
کز لطف برآر حاجتم در دو  سَرا
بی‌منّتِ خلق ، یا عَلیِّ اَعْلی

🔘و اما سخن پایانی اینکه :


مُرده را، ما خود مَسیحا  می‌کنیم
درد را، عینِ مُداوا  می‌کنیم
ما رهانیدیم یوسف را  ز چاه
ما مَدَد  کردیم، شد دور از گناه
توبه را ما یادِ  آدم داده‌ایم
ما برائت را به مریم داده‌ایم
هر عدم را، جودِ ما موجود کرد
«بوالبشر» را نورِ ما مسجود کرد

sticker*************sticker


امضاي حکيم

تعداد صفحات : 5

درباره ما
سيد رضا نوعی حکیم
با سلام
سایت پیام شیعه برای تبیین معارف شیعه اثنی عشری و رساندن پیام حقانیت آن به گوش جهانیان می باشدکه مطالب آن در قالب مباحث تفسیری ، شرح احادیث ، شرح و نقد متون ادبی ، دروس معرفتی (عرفان نظری و عملی ) ، بررسی تطبیقی احادیث ، تقاسیر و مباحث کلام شیعه و پاسخ به شبهات دینی ، ارائه خواهد شد.
روح پدرم شاد که می گفت به استاد
فرزند مرا عشق بیاموز و دگر هیچ
سید رضا نوعی ( حکیم ) کانال تلگرام پیام شیعه ( حکیم )
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 292
  • کل نظرات : 96
  • افراد آنلاین : 7
  • تعداد اعضا : 38
  • آی پی امروز : 352
  • آی پی دیروز : 427
  • بازدید امروز : 2,345
  • باردید دیروز : 1,000
  • گوگل امروز : 156
  • گوگل دیروز : 112
  • بازدید هفته : 11,317
  • بازدید ماه : 35,305
  • بازدید سال : 341,554
  • بازدید کلی : 2,323,303